افغانستان

ناخشنودی مردم از فرمان جدید طالبان برای نصب کمره‌های امنیتی

شماری از باشندگان کابل از نصب کمره‌های امنیتی مدار بسته بالای خانه‌هایشان انتقاد می‌کنند و می‌گویند که این کار طالبان نظارت بالای مردم و نقض حقوق شهروندی است. اما طالبان دلیل این کارزار را تامین امنیت مردم می‌دانند .

خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان در گفتگو با تلویزیون ملی زیر اداره طالبان گفته که در چند هفته اخیر بیش از ۲ هزار کمره‌ی امنیتی را در ناحیه پانزده هم شهر کابل نصب کرده و در تلاش هستند که این دوربین‌ها را در تمام نقاط شهر وصل کنند که واکنش مردم را در پی داشته است .

نقض حریم خصوصی از سوی طالبان

خان محمد باشنده ناحیه پانزدهم شهر کابل می‌گوید که از این اقدام طالبان راضی به نظر نمی‌رسد و می‌افزاید: «بعد از این مردم حتا در خانه‌های خود آرامش نخواهند داشت و این اقدام طالبان سبب ترس و دلهره آنها شده است.»

محمد می‌افزاید: «درحالی که طالبان از تامین امنیت در شهر خبر می‌دهند، پس نصب کمره‌های برای چیست؟»

نصب دوربینهای مدار بسته افزایش فشار مالی بر خانواده‌ها

یکی دیگر از ساکنان کابل می‌گوید که از صبح تا شام کار می‌کند که پول چند نان خشک را برای فرزندانش تهیه کند و توانایی پرداخت هزینه اضافه را ندارد.

وی در ادامه گفت: «طالبان در شهرک ما بالای خانه‌ها به صورت جبری کمره نصب کرده‌اند. وکیل بلاک از من مبلغ ۵۰۰ افغانی گرفت. درحالی که سخنگوی پولیس اظهار داشت که نصب این کمره ها به صورت اختیاری است.»

در همین حال آگاهان حقوقی می‌گویند که حریم خصوصی افراد براساس قانون و احکام شرعی مصون است .

سبحان مصباح، حقوق‌دان معتقد است: «هیچ کس و حتا دولت نمی‌تواند در امور شخصی مردم مداخله کند به جز آن که خود فرد اجازه بدهد و یا حکم محکمه با صلاحیت را داشته باشد.»

او در ادامه گفت: «نصب کمره‌های مدار بسته که حریم خصوصی افراد را تحت ثاتیر قرار بدهد و اشخاص با وجود آنها احساس امنیت نکنند نقض قانون است و باید از این موارد جلوگیری شود و در غیر آن محدودیت بالای حقوق اساسی اتباع است.»

با این حال آگاهان سیاسی می‌گویند که نصب کمره‌های امنیتی بالای حریم خصوصی بحث بزرگی است و این موضوع باید توسط پارلمان و رای مردم تصویب شود .

احمدخان اندر، آگاه سیاسی معتقد است: «نصب کمره‌ها در کشوری که جنگ ناامنی و حملات تروریستی بیشتر باشد نتیجه مطلوبی ندارد و برای این بخش تیم فعال و مسلکی نیاز است تا بتواند آن را کنترول کند.»

او در ادامه گفت: «به زور و جبر نمی‌شود و باید خود مردم اجازه بدهند که کمره‌های امنیتی بالای خانه‌هایشان نصب شود و اولویت باید به اداره های دولتی داده شود.»

با وجود آنکه شهر کابل همواره شاهد ناامنی، قتل‌های هدفمند، حملات انفجاری مرگبار و سرقت‌های مسلحانه بوده اما بعد از بازگشت دوباره طالبان به قدرت این رویدادها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است. بیشتر از ۱۵ ماه از تسلط طالبان بر کشور می‌گذرد با این حال قتل‌های مرموز و سایر جرایم جنایی کاهش پیدا نکرده است .

به گفته مردم طالبان در تامین امنیت مردم ناتوان بودند و هر بار به بهانه‌های مختلف فشارها و محدودیت‌ها را بیشتر می‌کنند که بیشتر نقض در راستای حریم خصوصی مردم و ایجاد سیاست نادرست نزد مردم وحشت بار بوده است .همانند برنامه تلاشی خانه به خانه از سوی طالبان و حالا نصب کمره های امنیتی مدار بسته بالایی خانه‌های مردم .

دکمه بازگشت به بالا