افغانستاناقتصاد

توزیع آرد فاسد از سوی برنامه‌ی جهانی غذا در دایکندی

شماری از باشندگان دایکندی می‌گویند برای آنان از سوی برنامه‌ی جهانی غذا (دبلیو اف پی) آرد کم کیفیت و فاسد توزیع شده است.

به گفته چند تن از باشندگان شهر نیلی، مرکز دایکندی، این آرد در دو ماه گذشته به شمار زیادی از مردم محل توزیع شده است.

محمد، یکی از این باشندگان، ادعا می‌کند که آرد توزیع شده از سوی برنامه‌ی جهانی غذا – که یک نهاد معتبر سازمان ملل متحد است – استفاده شدنی نیست.

او می‌افزاید: «مردم را مسخره نکنند و چیزی کمک کنند که قابل استفاده باشد».

این باشنده دایکندی کارمندان نهادهای کمک‌کننده و رئیسان شوراهای مردمی را به برخورد سلیقه‌یی در روند توزیع کمک‌ها متهم می‌کند.

بومانه، یک باشنده کهن‌سال دایکندی، با بیان مشکل همسان، می‌گوید باوجود این‌که آرد فاسد بود به علت فقر شدید «تلاش کردم کرم‌های آرد را از خودش جدا کنم». او می گوید وقتی نان را پزیده، مزه‌اش غیرمعمول بوده است.

باشندگان بخش‌های مختلف مرکز دایکندی با تایید این موضوع می‌گویند که این آرد به افراد زیادی توزیع شده است.

وحیدالله امانی، مسئول مطبوعاتی سازمان جهانی غذا در افغانستان به آمو گفت که این نهاد از انتقال موادغذایی کم کیفیت در بخش‌هایی از کشور آگاه است.

آقای امانی می‌گوید توزیع موادغذایی از سوی سازمان برنامه‌ی جهانی غذا در شهر نیلی متوقف شده است.

او می‌افزاید: «در همچون مواردی به محض این‌که اطلاع پیدا می‌کنیم به همکاران تماس گرفته می‌شود که فورا توزیع مواد را متوقف بسازند. در مورد این کیس(پرونده) توزیع مواد متوقف شده است».

به گفته‌ی او، این نهاد تلاش دارد مواد توزیع شده کم کیفیت را مسترد کرده و به جای آن مواد با کیفیت به نیازمندان توزیع کند.

این در حالی است که موارد مشابه یک ماه پیش از سوی باشندگان دایکندی مطرح شده بود، اما به گفته آنان به این موضوع رسیدگی نشده است.

در گزارش تازه سازمان ملل متحد که هفته پیش نشر شد آمده است که اقتصاد افغانستان پس از برگشت طالبان به قدرت سقوط فاجعه‌بار داشته و ۹۵ تا ۹۷ درصد نفوس این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در این گزارش همچنان آمده است که اقتصاد افغانستان پیش از تسلط دوباره طالبان در ماه اگست سال گذشته هم با تولید ناخالص داخلی حدود ۲۰ میلیارد دالر، بسیار کوچک بود.

بر بنیاد یک گزارش دیگر سازمان ملل که در ماه اسد به نشر رسید، بیش از نیم نفوس افغانستان دچار ناامنی غذایی اند و ۲۵ میلیون نفر در فقر زندگی می‌کنند.

کانی ویگناراجا رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل متحد برای آسیا گفته است که به تولید ناخالص داخلی افغانستان در مدت یکسال در حدود پنج میلیارد دالر زیان رسیده است.

به گفته او،‌ نرخ مواد غذایی در افغانستان از ماه اسد سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته و مردم افغانستان تا ۸۰ درصد درآمد شان را برای خریداری مواد غذایی و نفت هزینه می‌کنند.

بر بنیاد گزارش سازمان ملل، تا میانه‌های سال ۲۰۲۲ میلادی، کم از کم ۷۰۰ هزار کار در افغانستان از بین رفت که بیشتر زنان مصروف انجام آن بودند.

دکمه بازگشت به بالا