افغانستاناقتصادجهان

برنامه جهانی غذا: بیش از 90 درصد مردم افغانستان غذای کافی ندارند

بخش آسیا اقیانوسیه برنامه جهانی غذا در توئیتی نوشت، در ماه‌های اخیر وضعیت انسانی در افغانستان وخیم‌تر شده و در حال حاضر 95 درصد جمعیت افغانستان غذای کافی ندارند.

فقر، گرسنگی و قحطی، بخشی از زندگی سخت مردم افغانستان در زمستانی است که نیروهای خارجی، این کشور را در اختیار طالبان قرار داده اند. نهادهای امدادرسان بین المللی در ماه های اخیر از وخامت اوضاع انسانی در افغانستان خبر داده اند، تا جایی که بعضی از مردم افغانستان برای تامین پول به منظور خرید غذا و دارو به فروش اعضای بدن یا حتی فروش کودکان خود روی آورده اند.

بخش آسیا اقیانوسیه سازمان برنامه جهانی غذا در این توئیت همچنین تاکید کرد: در ماه ژانویه 2022، عواید 80 درصد خانوارها در افغانستان بشدت کاهش پیدا کرده و در این رابطه مردم کابل بیشترین لطمه را دیده‌ اند.

در ادامه این توئیت آمده است که شمار زیادی از خانوارها در افغانستان نیز در فصل زمستان هیچ عایدی نداشتند.

برنامه‌ جهانی غذا پیش از این اعلام کرده بود که برای جلوگیری از یک فاجعه‌ انسانی در افغانستان باید کمک‌های بشردوستانه فوری در این کشور افزایش یابد؛ چرا که بیش‌ تر از نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه هستند.

این نهاد بین‌المللی تاکید کرده بود که به دلیل خشکسالی، درگیری، بحران های کرونا و اقتصادی، دسترسی مردم افغانستان به غذای کافی به شدت کاهش یافته است.

از ماه اوت 2021 که طالبان در هماهنگی با آمریکایی ها، افغانستان را به کنترل در آورده اند، وضعیت اقتصاد این کشور روز به روز وخیم تر شده است.

اکنون در شرایطی که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است، دولت آمریکا اعلام کرده است که بخشی از پول بانک مرکزی افغانستان در آمریکا، برای پرداخت به قربانیان حادثه 11 سپتامبر 2001 مسدود می شود.

اقدام دولت آمریکا برای تامین غرامت بازماندگان حادثه 11 سپتامبر از پول مردم افغانستان در حالی در جریان است که نهادهای بین المللی هشدار می دهند 22 میلیون و 800 هزار افغان بین نوامبر 2021 تا مارس 2022 با بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی مواجه خواهند شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز در ماه سپتامبر 2021 درخواستی را برای کمک 606 میلیون دلاری برای ارائه کمک های بشردوستانه به 11 میلیون افغان در چندین بخش مختلف از جمله امنیت غذایی و کشاورزی، آموزش در شرایط اضطراری، آب، بهداشت و سلامت، تغذیه و محافظت ارائه کرد.

آنتونیو گوترش همچنین با بیان اینکه برای طرح های بشردوستانه و حمایتی از مهاجران در افغانستان در سال جاری به پنج میلیارد دلار نیاز است، اظهار داشت منابع ارزی این کشور که بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار می شود، برای کمک به مردم افغانستان در فصل زمستان در دسترس قرار گیرد.

با وجود چنین هشدارهایی، آمریکا که به دلیل 20 سال اشغال افغانستان، تا حدود زیادی مسوول بروز وخامت اوضاع انسانی در این کشور است، به جای جبران 20 سال اشغالگری، قصد دارد پول مردم افغانستان را به خانواده های آمریکایی اختصاص دهد که نزدیکانشان را در حادثه 11 سپتامبر 2001 از دست داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا