افغانستانجهان

سیگار: کمک‌های امریکا احتمالا طالبان را تمویل می‌کند

جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) به مجلس نمایند‌گان امریکا گفته است هیچ تضمینی وجود ندارد که کمک‌های واشنگتن «در حال حاضر طالبان را تمویل نکند.»

آقای سوپکو که در جلسه کمیته نظارت مجلس نمایندگان امریکا صحبت می‌کرد گفت: «در حالی که من موافقم، و همه ما موافقیم که افغانستان با یک وضعیت انسانی و اقتصادی وخیم مواجه است، بسیار مهم است که کمک‌های ما توسط طالبان مورد دستبرد قرار نگیرد.»

وی افزود: «متاسفانه امروز که اینجا نشسته‌ام، من نمی‌توانم به این کمیته و مالیات‌دهندگان امریکایی اطمینان دهم که ما در حال حاضر به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم و نمی‌توانم به شما اطمینان دهم که طالبان پول‌هایی که ما برای دریافت کنندگان مورد نظر که مردم فقیر افغانستان هستند، می‌فرستیم را به سمت خود منحرف نمی‌کنند.»

آقای سوپکو گفت: «من یک جنگجوی گرسنه طالبان را در تلویزیون ندیده‌ام، به نظر می‌رسد که آن‌ها چاق، خاموش و خوشحال هستند. من کودکان گرسنه افغانستان را در تلویزیون می بینم. بنابراین من تعجب می‌کنم که این همه کمک‌ها به کجا می‌رود.»

در همین حال، آقای سوپکو از کانگرس ایالات متحده خواست که دولت بایدن را وادار کند تا در زمینه تحقیقات سیگار در پی خروج ایالات متحده و تسلط طالبان در افغانستان، همکاری کند.

وی سال گذشته، از عدم همکاری وزارت امور خارجه امریکا در این زمینه انتقاد کرده بود.

سوپکو گفت: «ما برای جلوگیری از این ابهام و تاخیر از سوی وزارت امور خارجه و تا حدی اداره توسعه بین المللی ایالات متحده به کمک شما نیاز داریم.»

وی افزود: «نگران ‌کننده‌تر از همه این است که وزارت خارجه و اداره توسعه بین‌المللی ایالات متحده به کارمندان خود دستور داده‌‌اند که با سیگار صحبت نکنند و در یک مورد اخیر، وزارت خارجه به یکی از قراردادی‌های خود گفت که در تفتیش مالی از سوی سیگار شرکت نکند.»

سیگار همچنان افزوده است که این دفتر پیش از این برای دریافت اطلاعات از پنتاگون نیز با مشکلاتی روبرو بوده است.

در همین حال یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است: «تفتیش سیگار بخش مهمی از نظارت مرتبط با افغانستان است. ما سوالاتی را در رابطه با صلاحیت سیگار در رابطه با رویدادهای پس از آگست ۲۰۲۱ مطرح کرده‌ایم که حل نشده باقی مانده است.»

از سویی هم، کارین جان پییَر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در مورد ادعای سنگ اندازی کاخ سفید در روند بررسی‌های سیگار گفت: «دولت پیوسته به‌روزرسانی‌ها و اطلاعات را ارائه کرده است که شامل هزاران صفحه از اسناد، تحلیل‌ها، صفحات گسترده و پاسخ‌های کتبی به سوالات، صدها نشست برای اعضای دو حزب و همچنین کارکنان آن‌ها، شهادت‌های عمومی کنگره توسط مقامات ارشد بوده است.»

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در حالی به مجلس نمایندگان امریکا شهادت می‌دهد که این اداره در آخرین گزارش خود گفته است که حدود ۱۷۵ هزار متقاضی ویزای پناهندگی امریکا منتظر رسیدگی درخواستی‌های شان استند، اما اداره امریکا با کمبود نیروهای کار برای رسیدگی به این درخواستی‌ها مواجه است.

بر بنیاد گزارش، با روند فعلی، ۳۱ سال طول می‌کشد تا تمام متقاضیان ویزای مهاجرت ویژه (SIV) به امریکا جا به جا شوند.

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان که در ابتدا وظیفه نظارت بر مخارج ایالات متحده در افغانستان را بر عهده داشت، زمانی که امریکا در افغانستان حضور گسترده ای داشت، اکنون بر نظارت بر بیش از ۸ میلیارد دالر کمک اختصاص یافته به افغانستان از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان، متمرکز شده است.

این در حالی است که دولت جو بایدن رییس جمهوری امریکا، به جای برخورد مستقیم با طالبان، تلاش کرده است که این پول را از طریق سازمان های بین‌المللی و سازمان‌های غیر دولتی به افغانستان بفرستد.

سیگار گزارش کرده است که بدون ناظران ایالات متحده، این کمک‌های پیش از رسیدن به افراد مورد نظر، از سوی طالبان منحرف می‌شوند.

سیگار نوشته است که بدون ناظران امریکایی این کمک‌ها، از سوی افراد نادرست حیف و میل، اتلاف و مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا