افغانستان

حکمتیار: در برابر طالبان نجنگید

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، در بیانیه‌ی از تمامی اقوام افغانستان خواسته است به صداهای جنگ طلبانه در برابر طالبان نه بگویند.

در بیانیه‌ی آقای حکمتیار آمده است « راه حل مشكالت كشور ما نه جنگ نيابتى به زور بازوى اجنبى است، نه تجزيه به شامل و جنوب و نه نظام فدرالی، مطابق نسخه اشغالگران غربی و شرقی».

آقای حکمتیار این سخنان را در حالی بیان می کند که در چهل سال گذشته همواره در برابر تمامی حکومت‌های افغانستان جنگیده است. به نظر می رسد این اعلامیه‌ی آقای حکمتیار در واکنش به پیام اخیر محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، است که از پیروان احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری خواسته است برای این که از «صحنه‌ی تاریخ و سیاست کشور حذف» نشوند، باید در برابر طالبان متحد شوند.

افزون بر محمد محقق، شماری از رهبران جهادی و سیاست‌گران افغانستان در ۲۲ دلو سال روان هجری خورشیدی در نشستی در لندن، بر انتقام گیری از طالبان تاکید کردند.

حالا در بیانیه‌ی گلبدین حکمتیار آمده است:«کسانی که می‌خواهند آتش جنگ هاى قومى و مذهبى را شعله ور كنند، نه دوستان شما اند و نه در روز هاى سخت در كنار شما خواهند بود؛ اين ها يک جا با اشغالگران آمدند و يک جا با آن ها از كشور فر ار كردند و شما را تنها گذاشتند».

او با اینکه از فردی نام نگرفته است گفته است:« فرزندان شما را به كام مرگ مى فرستادند، از آنان سربازان اجیر جنگ هاى نيابتى مى ساختند و در برابر آن زر مى اندوختند و خانه هاى میليون دالرى در درون و بیرون از افغانستان؛ در دوبی، استانبول، اسلام آباد، پاريس، لندن و واشنگتن مى‌ساختند».

شماری از رهبران جهادی و شماری از سیاست‌گران افغانستان شنبه ۲۲ دلو سال روان هجری خورشیدی در نشست یادبود از خیرمحمد خیرخواه از فرماندهان جبهه مقاومت بر انتقام گیری از طالبان تاکید کردند.

رهبر حزب اسلامی هر هفته روزهای جمعه در اقامتگاهش در دارالامان کابل در مسجد ایمان خطبه نمازجمعه می‌خواند. او معمولا در این خطبه ها به موضوعات مختلف می‌پردازد و نظرات خود را بیان می‌کرد اما آقای حکمتیار جمعه ۱۴ دلو سال روان هجری خورشیدی اعلام کرد که خطبه روزهای جمعه خود را بنا به دلایلی به صورت موقت متوقف خواهد کرد.

رهبر حزب اسلامی علت متوقف ساختن خطبه‌های نماز جمعه را مشکلات امنیتی عنوان کرده بود و گفته بود که «ما مجبور هستیم به علت مشکلات امنیتی تدابیر و محدودیت‌ها را افزایش دهیم».

حکمتیار درحالی تصمیم گرفته که خطبه خوانی در نماز جمعه را تعطیل کند که مهاجمان انتحاری در تاریخ ۱۱ ماه قوس سال روان بر محوطه دفتر وی حمله کردند و در نتیجه آن یک تن از افراد آقای حکمتیار کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

آقای حکمتیار بیش از یک دهه در خفا زندگی می‌کرد و در مواردی اعضای حزب اسلامی از حملات انتحاری با اجازه او استفاده کرده‌اند که شماری از غیرنظامیان کشته شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا