افغانستان

محب: اگر غنی در کابل می‌ماند به سرنوشت داکتر نجیب روبرو می‌شد

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان به تازه‌گی گفته است که اگر اشرف غنی، رییس جمهور پیشین، کشور را ترک نمی‌کرد به سرنوشت داکتر نجیب‌الله روبرو می‌شد.

حمداالله محب، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در گفتگو با یک رسانه خارجی گفته است که تیم رهبری حکومت قبلی می‌خواستند از طریق «لویه جرگه و انتخابات قدرت را به طالبان انتقال دهند.»

آقای محب افزوده است که وی و شماری دیگر از مسئولان سابق در همان روزی که کابل به دست طالبان سقوط کرد پلان داشتند که به دوحه بروند و با طالبان گفتگو کنند.

به گفته محب، تیم رهبری حکومت پیشین پس از آن از گفتگو و حل سیاسی مایوس شدند که دانستند که کنترول نیروهای امنیتی را ازدست داده‌اند.

او همچنین گفت: «به من وظیفه سپرده شده بود که باید با طالبان مذاکره کنیم تا یک پروسه‌ی برای انتقال قدرت تهیه کنیم که منافع مردم افغانستان در آن حفظ شود، ولی متاسفانه وضعیت هر ساعت تغییر می‌کرد، یک حالتی آمد که اردو، پولیس و نیروهای امنیت ملی از کنترل ما خارج شدند.»

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در ادامه تصریح کرد: «خواست آنها [طالبان] در آن زمان این بود که شما با نشر یک اعلامیه بگویید که ما تسلیم شدیم، سپس مذاکره خواهیم کرد، من به آنها گفتم که اول کسی مذاکره می‌کند سپس پیش می‌رود اگر کسی اعلامیه تسلیمی نشر کند به مذاکرات چه ضرورت می‌ماند؟ آنها به پیام خود اصرار ورزیدند و به هیچ نتیجه دست نیافتیم.»

محب می‌افزاید، خارج شدن نیروهای امنیتی از کنترول هنگامی به وی واضح شد که این نیروها از میدان هوایی در امور چهار هیلی‌کوپتر مختص به رییس جمهور مداخله کردند.

آقای محب می‌گوید که با دیدن این وضعیت وی متیقن شد که اگر رئیس جمهور سابق محمد اشرف غنی در کابل بماند به سرنوشت داکتر نجیب‌الله رئیس جمهور اسبق روبرو خواهد شد.
گفتنی است داکتر نجیب الله در سال ۱۳۶۸ هنگامی طالبان با زور وارد کابل شدند وی را در چهارراهی آریانا شهر کابل به دار آویختند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا