افغانستان

واکنش‌ها ‌به انفجار لوگر؛ غنی: نیروهای امنیتی جنایت طالبان را بی پاسخ نگذارند/ خشونت بی معنی متوقف شود

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری انفجار مرگبار در مرکز ولایت لوگر را به طالبان نسبت داده و گفته است که این حمله بی پاسخ نخواهد ماند. اتحادیه اروپا این انفجار را محکوم کرده و گفته است که باید خشونت بی معنی متوقف شود.

این انفجار حوالی ساعت ۷:۰۰ شامگاه جمعه، ۱۰ ثور در مربوطات حوزه اول شهر پل علم؛ مرکز لوگر رخ داده‌است.

طارق آرین؛ سخنگوی این وزارت گفت که یک عراده موتر بمب‌گذاری‌شده در ساحه‌ای که خانه‌های مسکونی و شفاخانه موقعیت دارد، منفجر شده‌است.

براساس آخرین آمار، در این انفجار ۲۱ نفر کشته و ۹۰ نفر دیگر زخمی‌ شده‌اند.

دیدار لونگ؛ سخنگوی والی لوگر گفته است که شماری از قربانیان این رویداد را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

به گفته او، این دانش‌آموزان برای سپری‌کردن امتحان کانکور به مرکز ولایت لوگر آمده بودند.

اشرف‌غنی در واکنش به این حمله گفته است: «گروه طالبان شام امروز با انفجار موتر بمب گذاری شده‌ در شهر پل علم مرکز ولایت لوگر، تعداد زیادی از هموطنان بی گناه ما را به شمول جوانانی که برای اشتراک در امتحان کانکور در مهمانخانه بسر می بردند، در هنگام افطار، شهید و زخمی نمودند‌».

رئیس جمهور غنی ضمن محکوم نمودن شدید این حمله تروریستی، گفت که طالبان حتی در ماه مبارک رمضان که ماه رحمت و بخشش است، دست از کشتار مردم ما و آسیب رساندن به تاسیسات عام المنفعه بر نمی دارند.

وی افزود: «طالبان به خاطر این کشتار جمعی مردم مسلمان افغانستان، به پیشگاه خداوند متعال و نزد مردم افغانستان، مسئول هستند».

رییس جمهورغنی گفت که طالبان با ادامۀ جنگ نامشروع و خشونت شان علیه مردم، یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی اراده ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده بخاطر صلح را ضایع می سازند.

رییس جمهور غنی مراتب همدردی و غمشریکی عمیق خویش را به خانواده‌های شهدا ابراز داشته و به مسئولین مربوطه بخاطر مداوای مجروحین و رسیدگی به خانواده قربانیان هدایات لازم داد.

همچنین رییس جمهور به نیروهای امنیتی دستور داده است تا این جنایت بشری طالبان را بی پاسخ نگذارند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، نیز در پیامی این حمله را نکوهش کرده‌ است.

او این حمله را به «دشمنان اسلام و وطن» نسبت داده و گفته است در حالی که تلاش‌ها برای صلح در سطح ملی و بین‌المللی جریان دارد و امید به صلح را افزایش داده است، این نوع «حملات بزدلانه»، روند صلح را با چالش روبه‌رو می‌کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از طالبان خواسته است که به خاطر ماه رمضان آتش‌بس کنند و برای صلح حسن‌نیت نشان دهند و دست از خشونت‌ها بردارند تا زمینه این نوع «جنایت‌» فراهم نشود.

سفارت ترکیه در کابل نیز با نشر اعلامیه‌ای، حمله موتربمب در لوگر را به شدت محکوم کرده است. این سفارت تأکید کرده است که تشدید خشونت برای مذاکرات صلح پایدار کمک نمی‌کند.

اتحادیه اروپا انفجار لوگر را یک فاجعه برای همه افغانستان خوانده است. این اتحادیه تأکید کرده است که خشونت‌های بی‌معنا باید متوقف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا