افغانستاناقتصادجهان

طالبان با سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های جام جهانی در قطر میلیون‌ها دالر سود کرده‌اند

نشریه تلگراف در یک گزارش اختصاصی از سرمایه‌گذاری هنگفت مقام‌های طالبان در تهیه تجهیزات ساخت‌وساز استدیوم‌های ورزشی جام جهانی در قطر پرده برداشته است.

، براساس این گزارش که روز جمعه، ۲۵ نوامبر، نشر شده است، مقام‌های طالبان از بابت فروش و اجاره این تجهیزات به شرکت‌های ساختمانی در قطر، میلیون‌ها دالر به دست آورده‌اند.

یک منبع از دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است: «طالبان سرمایه‌گذاری زیادی در ساخت جام جهانی انجام دادند و این مسابقات یک فرصت طلایی بود. به آن‌ها میلیون‌ها (دالر) دستمزد پرداخت شد.»

بربنیاد این گزارش، برخی از اعضای طالبان هر کدام بین شش تا ده دستگاه ماشین‌آلات سنگین در دوحه داشتند و ماهانه در ازای هر دستگاه تا ۱۰ هزار پوند درامد داشتند.

گزارش می‌افزاید که حکومت قطر با توافق امریکا و سازمان ملل، به اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه ماهانه هزاران پوند پرداخت کرده‌ است.

تلگراف گفته است که این پول‌ها ابتدا به‌طور نقدی پرداخت و سپس مستقیماً‌ به حساب‌های بانکی طالبان واریز می‌شد؛ اما ردیابی چگونه‌گی مصرف این پول‌ها برای امریکا و قطر دشوار بوده است.

یک دیپلمات‌ سابق افغانستان در دوحه به تلگراف گفته است: «این یک راز آشکار در سفارت افغانستان در دوحه بود که تیم مذاکره‌کننده و دفتر سیاسی طالبان توسط رژیم قطر حقوق خوبی دریافت می‌کردند و آن‌ها این حقوق را در تجهیزات ساخت‌وساز برای جام جهانی سرمایه‌گذاری کردند.»

او افزوده است: «شبکه حقانی طالبان حتا از افغان‌های مستقر در سایر کشورهای عربی پول و کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کرد و به آن‌ها قول می‌داد که این پول در پروژه‌های جام جهانی قطر سرمایه‌گذاری می‌شود.»

دو مقام بلندپایه طالبان نیز در صحبت با تلگراف توضیح داده‌اند که کمک‌هزینه‌های حکومت قطر به این گروه چگونه در ساخت استدیوم برای جام جهانی سرمایه‌گذاری شده‌ است.

منابع متعدد گفته‌اند که حاجی احمد جان، وزیر معادن و پترولیم طالبان در حاکمیت پیشین این گروه،‌ مسوولیت نظارت بر کرایه دادن ماشین‌آلات سنیگن برای شرکت‌های مسوول ساخت‌وساز استدیوم‌های جام جهانی را به دوش داشت.

گزارش افزوده که گروه بزرگی از رهبران طالبان از سال ۲۰۱۳ به بعد در دوحه، پایتخت قطر، زنده‌گی می‌کردند و در آن جا درگیر مذاکرات طولانی‌مدت با امریکا و سازمان ملل بودند.

دکمه بازگشت به بالا