افغانستان

در نبردهای مرزی در پکتیا، ۱ تن کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند

در درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در ولایت پکتیا، هفت تن کشته و زخمی شدند.

درگیری مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی در هفته‌های پسین افزایش یافته و به نگرانی جدی میان شهروندان کشور مبدل شده‎است.

منابع در ولسوالی دندِ پتان ولایت پکتیا به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که پنج روز پیش ( ۱۷نوامبر) هنگامی که طالبان برای پاس‌گاه ‌شان در نزدیکی دروازه‌ی خرلاچی این ولسوالی جاده می ساختند، با واکنش نیروهای مرزی پاکستان و مردم آن سوی دیورند روبه‌رو شدند و درگیری میان دو طرف آغاز شد.

آنان در ادامه تأکید کردند که روز گذشته ۲۰ نوامبر، بار دیگر درگیری‌های شدیدی میان دو طرف آغاز شد که تلفاتی نیز در پی داشته‌است.

عبدالباری زدران، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای ولایت پکتیا به خبرنگار تلویزیون می‌گوید که در این نبردها، یکی از افراد طالبان کشته و ۳ فرد ملکی زخمی شده‌است؛ اما نصیر احمد رحمانی رئیس صحت عامه‌ی پکتیا به رسانه‌ها گفته‌است که از محل درگیری یک کشته و شش زخمی به شفاخانه‌های پکتیا آورده شده‌است.

او می‌افزاید: «دی‌روز ساعت سه و نیم جنگ آغاز و هشت و نیم شب به پایان رسید و ۳ فرد ملکی زخمی شده‌است.»

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که در این درگیری‌ها، ۳ نیروی مرزی پاکستانی نیز زخمی شده‌است.

از سویی هم، در نتیجه‌ی این درگیری‌ها و اصابت چندین هاوان (خمپاره) در روستاهای ستیا، دندی، سپری و لندی، ده‌ها خانواده مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.

ثمین الله، باشنده‌ی روستای دندی ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا می‌گوید: «این طرف طالبان سرک می‌سازند و پاکستانی‌ها مانع می‌شوند، چندین راکت بر خانه‌های مردم برخورد کرده و مردم منطقه را ترک کرده‌اند.»

آگاهان سیاسی، افزایش درگیری‌های مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی در هفته‌های پسین را به دلیل خودشیفتگی و راه گم کردن طالبان می‌دانند.

ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی به تلویزیون آمو می‌گوید: «ادامه‌ی ماجراجویی‌های طالبان برای افغانستان و کشورهای منطقه خطرناک خواهد بود. طالبان و پاکستان نتوانسته‌اند، آرزوهای هم‌دیگر را برآورده کنند.»

پیش از این نیز، چندین بار درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در اسپین بولدک ولایت قندهار رخ داده‌است.

گذرگاه اسپین‌بولدک شش روز پیش، در پی تیراندازی یک مرد تفنگ‌دار بر نظامیان پاکستان که به کشته شدن ۸ نظامی آن کشور انجامید، به‌روی رفت‌وآمد بسته و پس از تفاهم طالبان با مقام های پاکستانی، صبح امروز دوشنبه ۳۰عقرب باز شد.

دکمه بازگشت به بالا