افغانستانجهان

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان از توقف نشرات رادیوهای صدای امریکا و آزادی ابراز نگرانی کرد

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان از توقف نشرات رادیوهای صدای امریکا و آزادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که افغان‌ها حق دسترسی به خبرهای غیر خانبدارانه را دارند.

توماس ویست، نماینده امریکا برای افغانستان روز جمعه، یازدهم قوس در رشته توییتی نگاشت: «افغانها حق دارند تا به خبر ها و گزارش های غیرجانبدارانه دسترسی داشته باشند.»

نشرات رادیویی صدای امریکا و رادیو آزادی از داخل افغانستان و روی امواج قبلی نشراتی متوسط و اف‌ام سر از روز پنجشنبه اول دسمبر (دهم قوس) بر اساس رهنمود وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان متوقف شد.

در همین حال، وزارت خارجهه امریکا توقف نشرات رادیویی صدای امریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی از روی امواج داخلی را محکوم کرده و آنرا یک اقدام «سرکوبگرانه» خوانده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت است: «ایالات متحده از حق دسترسی به رسانه های مستقل در سراسر جهان حمایت می‌کند.»

آقای پرایس در تویتی نگاشته است: «مردم افغانستان مستحق دسترسی به خبرهای مستقل هستند.»

پیش از این جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید نیز در پی توقف نشرات رادیویی صدای امریکا از روی امواج داخلی گفته بود که این اقدام در تناقض با اهداف بزرگ ایالات متحده است که در برگیرندهٔ آزادی مطبوعات می‌باشد.

پس از به قدرت رسیدن امارات اسلامی در افغانستان، شماری زیادی رسانه از فعالیت بازمانده‌اند و هم‌چنان افغانستان از عضویت ایتلاف جهانی آزادی رسانه حذف شده است.

کانادا و هالند، به عنوان روسای مشترک ایتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) به تاریخ ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ایتلاف لغو شد.

در بیانیه این ایتلاف آمده است: «برای ایتلاف آزادی رسانه‌ها روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان متاسفانه دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد. در واقع، وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های جدی است.»

بر اساس آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در حدود یک سال گذشته ۲۱۹ رسانهٔ چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از فعالیت باز مانده است.

به گفته این سازمان، پیش از مسلط شدن امارات اسلامی بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت، اما در حال حاضر تنها، ۳۲۸ رسانه در این کشور فعال است.

پیش از این، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

دکمه بازگشت به بالا