افغانستاناقتصادجهان

انتظارات طالبان و مخالفان از نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان

نشست فوق العاده کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با محوریت پاکستان در حالی امروز در اسلام آباد برگزار می شود که طالبان و مخالفان هر یک انتظارات متفاوتی از این نشست دارند.

نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور هیات‌های مختلف روز شنبه در سالن اجتماعات مجلس سنای پاکستان برگزار شد.

مقامات ارشد اعضای سازمان همکاری اسلامی و کشورهای ناظر در این اجلاس حضور دارند. قرار است نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز در نشست فوق العاده وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی شرکت کنند.

وزارت خارجه طالبان پیش از برگزاری نشست سازمان کشورهای همکاری اسلامی از کشورهای شرکت کننده در این نشست خواست که دولت این گروه را به رسمیت بشناسند.

“ذبیح‌الله مجاهد” سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رسانه ها گفت از این سازمان می خواهد که حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند و روابط دیپلماتیک مناسب بر اساس اصول احترام متقابل، مطابق با موازین بین‌المللی برقرار شود.

مجاهد گفته است مردم افغانستان پس از پایان یک جنگ ویرانگر برای بازسازی زیربناها نیاز به کمک جهانی دارند.

وی ،ادامه کمک های های جهانی به مردم افغانستان و سرمایه گذاری در این کشور با توجه به منابع غنی را از دیگر خواسته طالبان عنوان کرد.

طالبان همچنین از جامعه جهانی و بویژه چین انتظار دارد که دولت طالبان را به رسمیت بشناسد.

مخالفان طالبان بویژه عبدالرشید دوستم ، عطامحمد نور، عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق، محمد یونس قانونی و عبدالهادی ارغندیوال با عنوان شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان در نامه‌ ای به سازمان همکاری کشورهای اسلامی از این سازمان خواسته اند که طالبان را به نشست این شورا دعوت نکنند و این گروه را برای تشکیل دولتی فراگیر زیر فشار بگذارند.

جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی نیز در بیانیه‌ای جداگانه گفت که طالبان باید به نظام مبتنی بر رای مردم باید تن بدهد

حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این بیانیه اضافه کرد نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی فرصتی است تا کشورهای اسلامی به طالبان تفهیم کنند که به گفت وگوهای جامع میان همه طرف‌های سیاسی افغانستان و تشکیل نظام مبتنی بر رأی و اراده جمعی تن دهد.

در بخشی از این بیانیه آمده است این حزب انتظار دارد که این نشست کارزاری برای کسب مشروعیت بین المللی طالبان تبدیل نشود.

جمعیت اسلامی افغانستان تاکید کرد تحمیل هر گونه نظام غیر منتخب با اعمالِ زور و یا تلاش برای مشروعیت بخشیدن به «سلطه نامشروع یک گروه با توسل به سازوکارهای قبیله ای و غیر منتخب» نه تنها مشکلی از فاجعه جاری در کشور را حل نمی کند، بلکه منجر به تداوم جنگ و فجایع بیشتر در افغانستان می شود.

این اظهارات در حالی بیان می شود که هیأتی به رهبری “امیرخان متقی”، سرپرست وزارت خارجه طالبان برای شرکت در نسشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به اسلام آباد سفر کرده است.

براساس گفته‌های عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان، متقی که روز گذشته (شنبه) وارد اسلام آباد شد با مولانا فضل الرحمان رئیس جمعیت العلمای اسلام پاکستان دیدار و گفت وگو کرد.

وی همچنین با جاسپر ویک نماینده ویژه آلمان برای افغانستان نیز دیداری داشته و در باره وضعیت افغانستان، کمک های اقتصادی و بشری گفت وگو کرده است.

متقی پس از ورود به اسلام آباد در گفت وگو با رسانه ها تصریح کرد خواست ما در این کنفرانس تشکیل صندوق کمک به افغانستان و برقراری روابط عادی و خوب با کشورها است.

وی افزود: پس از ۴۰ سال در افغانستان حکومت اسلامی مستحکمی به وجود آمده که بر همه خاک این کشور حاکمیت دارد و به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان برضد دیگران استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا