افغانستان

سفیر پیشین امریکا در کابل: نسل تحصیلکرده افغانستان روزنه‌ی امید برای ایجاد تغییر است/ طالبان حمایت مردمی ندارد

راس ویلسن، سفیر پیشین امریکا در افغانستان می‌گوید، به قدرت رسیدن طالبان را نتیجۀ جنگ‌های درازمدت آنان می‌داند.

آقای ویلسن که در وقت تصرف کابل توسط طالبان، شارژ دافر سفارت امریکا در کشور بود به سکای نیوز گفته است، این که طالبان در افغانستان به حاکمیت رسیده اند به این معنا نیست که حمایت گسترده مردم را دارند.

ویلسن افزود: «آنان به قدرت رسیدند نه به این دلیل که بخش بزرگی از مردم افغانستان می‌خواستند آنان به قدرت برسند، بلکه به این دلیل که سخت‌تر، طولانی‌تر و مصمم‌تر از هرکس دیگری جنگیدند. طرف دیگر آن این است که آنان از حمایت مردمی برخوردار نیستند و به همین علت آنان و کشور با یک سلسله مشکلات روبه‌رو هستند.»

شارژدافر پیشین امریکا در کابل می‌گوید، با وجود نا به‌سامانی‌های موجود در افغانستان، نسل تحصیل‌کردۀ افغانستان که در زمان حضور امریکا و اتحادیه اروپا روی آنان سرمایه گذاری شد، روزنۀ امیدی برای ایجاد تغییرات دوباره در این کشور هستند.

او گفت: «این به این معنا نیست که من فکر می‌کنم سقوط طالبان قریب‌الوقوع است یا غربی‌شدگان یا کسانی که روی آنان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم در شرف تصرف هستند، اما من هنوز فکر می‌کنم که این میلیون‌ها نفر نیرو برای تغییر هستند و خواهند بود.»

راس ویلسن هرچند سقوط طالبان را به این زودی‌ها دور می‌داند، اما می‌افزاید، هنوز فکر می‌کند که میلیون‌ها نفر تحصیل یافته برای ایجاد تغییر در افغانستان حضور دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا