افغانستانجهان

دیدبان حقوق بشر: یونان پناهجویان از جمله شهروندان افغانستان را با خشونت عقب‌ می‌راند

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، دولت یونان مهاجرین از جمله شهروندان افغانستان را با خشونت و شکنجه مجبور به بازگشت به ترکیه می‌کند. طبق این گزارش، مقام‌های یونانی برای انجام این کار از خود مهاجرین به‌عنوان نیروی نیابتی استفاده می‌کنند.

گزارش دیدبان که امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ حمل) منتشر شده، یونان مردانی را استخدام می‌کند که به نظر می‌رسد اصالتاً اهل کشورهای خاور میانه یا آسیای جنوبی باشند تا مهاجران را حتا برهنه مجبور به سوار بر قایق‌های کوچک کنند و آنها را به وسط رودخانه «اوروس» ببرند.

این مردان اغلب برای پنهان‌کردن صورت خود از ماسک‌های «بالکلوا و لباس‌های سیاه یا کماندویی استفاده می‌کنند».

دیدبان حقوق بشر این گزارش را مبتنی بر مصاحبه با ۲۶ شهروند افغانستان که ۲۳ نفر از آنها بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا فبروری ۲۰۲۲ در مرز زمینی یونان با ترکیه به عقب رانده شده‌اند، نوشته است.

طبق این گزارش، ۲۳ مرد، دو زن و یک پسر می‌گویند که پس از عبور از ترکیه به یونان، توسط مقام‌های یونانی یا مردانی که خودشان یونانی معرفی می‌کردند، بازداشت و بیش از ۲۴ ساعت بدون دسترسی به غذا و آب زندانی بوده‌اند.

این مهاجرین گفته‌ که مقام‌های یونانی آنها را در زمان‌های مختلف مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

۲۲ نفر از ۲۶ نفری که با آنها مصاحبه شده، گفته‌اند که گاهی مقام‌های یونانی آنها را مجبور کردند که تا زیر شورت یا کاملا برهنه شوند.

همه مهاجرین گفتند که مقام‌های یونانی، پول، تلفن همراه یا سایر وسایل آنها را نیز سرقت کرده‌اند.

۱۶ نفر به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که قایق‌هایی که آنها را به ترکیه باز می‌گرداند توسط مردان غیر یونانی هدایت می‌شدند که به زبان‌های عربی یا رایج در آسیای جنوبی صحبت می‌کردند.

تعدادی از مصاحبه شوندگان گفته‌اند مردانی که قایق‌ها را هدایت می‌کردند، آنها را مجبور می‌کردند که در وسط رودخانه اوروس، در آب‌های انجماد پیاده شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا