افغانستان

ادامه‌ی درگیری طالبان و جبهه‌ی مقاومت در بدخشان | دو فرمانده جبهه‌ی مقاومت کشته شدند

حمله‌های تهاجمی طالبان بر قرارگاه های نیروهای جبهه‌ی مقاومت در ولسوالی‌های راغستان، یفتل و منطقه‌ی شیوه‌ی ولایت بدخشان، از هشت روز پیش آغاز شده‌است.

منابع نزدیک به‌طالبان می‌گویند که کاروان جنگی طالبان، با نیرو و تجهیزات گسترده بر مناطق زیرِ تسلط نیروهای جبهه‌ی مقاومت حمله کرده‌اند.

به گفته‌ی منبع نزدیک به مولوی امان‌الدین منصور، والی تازه گماشته شده‌ی طالبان برای ولایت بدخشان، شخصن این درگیری را رهبری می‌کند.

گفته می‌شود که رهبری نیروهای جبهه‌ی مقاومت را فرمانده سیّد بحرالدین و فرمانده عبدالحمید مجاهد به عهده داشته‌‌اند.

مُحسن، یکی از باشندگان ولسوالی یفتل در این باره به‌خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که درگیری‌ها در ولسوالی راغستان و منطقه‌ی شیوه، از دو روز به این‌سو ادامه دارد.

او در ادامه گفت: «در این جنگ ۱۶ تن از افراد طالبان کشته‌ و قومندان بحرالدین عضو جبهه‌ی مقاومت یفتل بدخشان همراه با پنج محافظش در درگیری‌های اخیر در منطقه‌ی «دولت شی» از مربوطات شیوه‌ی بدخشان بعد از اسیر شدن از سوی طالبان، تیرباران شده‌است.»

فرمانده بحرالدین کی بود؟

یکی از منابع نزدیک به جبهه‌ی مقاومت می‌گوید: «قومندان سیّد بحرالدین خان یفتلی، یکی از قومندان‌های نام‌دار و پرآوازه‌ی دوره‌ی جهاد و مقاومت و عضو فعلی جبهه‌ی مقاومت در ولایت بدخشان بود که در مربوطات شیوه، بعد از اسیر شدن همرای چند تن از محافظانش کشته شد.»

سخن‌گوی جبهه‌ی مقاومت نیز با تأیید خبر کشته شدن سیّد بحرالدین یفتلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشته‌است: «در جریان هشت روز گذشته، ده حمله‌ی مزدوران بیگانه در مناطق راغ‌ها، ارغنج‌خواه، شیوه و یفتل بالای بدخشان دفع شده‌است و به مزدوران طالبان اشغالگر، تلفات سنگینی وارد شده‌است. در این نبردها شماری از شجاع‌ترین، صادق‌ترین و برترین فرزندان میهن به‌شمول فرماندهِ عیار، مؤمن و نام‌دار پلنگ‌های پامیر، سید بحرالدین آغا به درجه‌ی رفیع شهادت رسیده‌اند.»

این درحالی است که بعد از معرفی شدن امان‌الدین منصور به‌حیث والی بدخشان، حمله‌های تهاجمی طالبان بر قرارگاه‌های نیروهای جبهه‌ی مقاومت ملی بیش‌تر شده‌است و در تازه‌ترین درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای این جبهه، تلفات سنگین به‌نیروهای جبهه‌ی مقاومت ملی وارد شده‌است.

نعمت‌الله، یکی از باشندگان بدخشان با بیان این‌که در ساحات درگیری شبکه‌های مخابراتی قطع است، گفت: «طالبان با نیروی زیادی از چندین روز بالای سنگرهای جبهه‌ی مقاومت حمله کرده بودند که در جنگ دیروز ۳۶ تن از نیروهای مقاومتی به‌شمول عبدالحمید مجاهد کشته شده‌است. از میان۶ تن کشته شده در این جنگ، ۶ تن آنان بعد از اسارت هنگام انتقال به فیض‌آباد، به امر والی طالبان سر بُریده شده‌اند.»

او می‌افزاید که در این درگیری‌ها ۲۰ تن از افراد طالبان نیز کشته شده‌‎است.

نعمت‌الله در ادامه تأکید کرد: «عبدالحمید مجاهد، چندی قبل از صفوف طالبان جدا شده و به نیروهای مقاومت ملی پیوسته بود. او روز گذشته ۲۹ میزان ساعت ۱۰ صبح هنگامی که می‌خواست به کوه‌های‌ «تنگ شیو» درواز عقب نشینی کند، همراه با هشت نفر از هم‌رزمانش توسط نیروهای امان‌الدین منصور که رهبری جنگ را در آن منطقه شخص خودش به‌دوش داشت، کشته شدند. شخص امان‌الدین بعد از کشته شدن عبدالحمید مجاهد و همراهانش، به فیض آباد برگشته‌است.»

از سوی دیگر، صبغت‌الله احمدی سخن‌گوی جبهه‌ی مقاومت ملی در توییتی، کشته شدن عبدالحمید مجاهد را تأیید کرده و گفته‌است: «روح بزرگ و عدالت‌طلب فرماندهِ قهرمان، شهید عبدالحمید مجاهد که بخاطر آزادی، عزت، وقار و آبروی جمعی مردم‌ مان به مبارزه با تاریکی، تبعیض و ظلم طالبان اشغالگر ایستاد شد، شاد باد و یادش همچون آزادگی و آزاد زیستن و رستگاری آدمیان، همیشه باد.»

احمدی در ادامه نوشته‌است: «مزدوران اشغالگر طالبان در بدخشان مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند. شماری از مدافعان دلاور و سرافراز کشور پس از مجروح شدن و اسارت توسط اشغالگران طالبان، هدف گلوله قرار گرفتند و به‌شهادت رسیدند.»

فرمانده حمیدالله مجاهد کیست؟

یکی از نزدیکان فرمانده حمیدالله مجاهدزاده، به‌شرط افشا نشدن نامش، می‌گوید: «مجاهد، باشنده‌ی اصلی ولسوالی یفتل بالا است. او مکتب نرفته و در جوانی برای فراگرفتن آموزه‌های دینی به‌پاکستان رفته بود. بعد از مدت سه یا چهار سال، دوباره به زادگاهش آمد. او در دوره‌ی حامد کرزی، به‌صف نیروهای امنیتی (ارتش ملی) پیوسته بود و تا پایان سال اول ریاست جمهوری اشرف غنی در صف اردوی ملی در بخش اکمالاتی وظیفه اجرا کرده‌است.»

این منبع در ادامه گفت: «او به دلایل نامعلوم، از صف نیروهای امنیتی جدا شد و به‌صف گروه طالبان پیوسته بود. او مدت سه الی چهار سال می‌شد که در صف طالبان بود و در این اواخر، به دلیل برکنار شدن از وظیفه‌اش، از صفوف آنان جدا شده بود و در کوه‌های زادگاهش در مقابل طالبان می جنگید.»

این در حالی است که که نزدیکان دو تن از نیروهای مقاومت به‌نام‌های سمیع و مجاهد نیز از کشته شدن این دو تن خبرداده و ادعا کرده‌اند که طالبان بر هیچ‌کس رحم نکرده و همه را به گلوله بسته‌اند.

در همین حال، مسؤولان طالبان درباره‌ی این درگیری‌ها چیزی نگفته‌اند.

لازم به ذکر است که فرمانده عبدالحمید مجاهد و فرمانده بحرالدین، دو تن از چهره‌های تأثیرگذار جبهه‌ی مقاومت ملی در بدخشان بوده‌اند.

حال باید دید که با کشته شدن این دو فرمانده جبهه‌ی مقاومت، رهبری این نیروها را چه کسی در بدخشان برعهده خواهد گرفت؟

این در حالی است که در درگیری‌های یک هفته‌ی گذشته در بدخشان، تلفاتی به دو طرف وارد شده‌است که بربنیاد آمار منابع، در این درگیری‌ها ۳۶ تن از طالبان کشته و ۴۲ تن از نیروهای جبهه‌ی مقاومت، مشمول فرمانده عبدالحمید مجاهد و فرمانده سیّد بحرالدین کشته شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا