افغانستانجهان

وزیر خارجه فراری: دیپلمات‌های افغانستان برای امدادرسانی زلزله زدگان در اروپا و امریکا کار می‌نمایند

به دنبال وقوع زمین لرزه‌ای ۵.۶ ریشتری در شهرستان قادس و قلعه نو ولایت بادغیس که شب گذشته جان ده‌ها تن را گرفت. محمد حنیف اتمر وزیر خارجه فراری دولت مخلوع که هم اکنون در ترکیه به سر می‌برد در توئیتر خود مدعی شد که دیپلوماتان کشور در جهت امداد رسانی به مردم آسیب دیده مان با رهبری موسسات خیریه ملل متحد در اروپا و امریکا کار می نمایند.

وی همچنین اعلام کرد که حفظ میراث های فرهنگی کشور، حفظ تاریخ و تمدن و ارج گزاری به زحمات اسلاف ما است. دیپلوماتان کشور در پاریس با سازمان یونیسکو کار می نمایند تا تدابیر فوری و پاسخگو روی دست گرفته شود.

حنف اتمر اذعان کرد که در حالی که هیئت های دیپلماتیک ما در حال بررسی ابعاد کامل خشونت پلیس علیه پناهجویان افغان هستند، من از خواهرم وزیر امور خارجه اندونزی برای رسیدگی به این وضعیت اسفناک و روابط خوب بین دو کشور و حمایت اندونزی از صلح در افغانستان قدردانی می کنیم. ما امیدواریم که چنین اراده خوبی به پناهندگان ما نیز تعمیم یابد. همچنین از دوست عزیزم فیلیپو گراندی کمیسر، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌خواهم تا حفاظت، حمایت و اسکان مجدد بین‌المللی را برای پناهندگان افغان بسیج کند.

دو تکان زلزله در افغانستان، حداقل ۲۶ قربانی گرفته و صد‌ها خانه را تخریب کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این زلزله در ولایت بادغیس و مناطق هم مرز با ترکمنستان رخ داده.

اداره زمین شناسی امریکا می‌گوید که دو تکان زلزله صبح دیروز (۲۷ جدی) رخ داد. شدت یکی از تکان‌ها ۵.۳ درجه ریشتر و دومی ۴.۹ درجه ثبت شده اند.

مرکز تکان نخست در ۴۱ کیلومتری شرق قلعه نو مرکز بادغیس و از دومی در ۵۰ کیلومتری جنوبشرق این شهر اعلام شده.

ملا جانان صاعق رئیس مرکز عملیات‌های اضطراری در وزارت مبارزه با حوادث حکومت طالبان، مرگ ۲۶ تن در زلزله را تأیید کرده. به گفتۀ او بیش از ۷۰۰ خانه هم ویران شده اند.

بادغیس از ولایات فقیر و دور افتاده افغانستان به شمار می‌رود. در گذشته هم چند تکان زلزله در این ولایت رخ داده بود که تلفات جانی و زیان‌های مالی به مردم وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا