افغانستان

افزایش زایمان‌های زودرس در سپین غر ننگرهار | مادر بمب‌ها همچنان قربانی می‌گیرد

پنج سال بعد از پرتاب مادر بمب‌ها در ولسوالی سپین غر ننگرهار اثرات این بمب امریکا هنوز بر روی مردم محل قابل مشاهده است.

در تاریخ ۲۴ حمل سال ۱۳۹۶ بود که امریکا با استفاده از مادر بمب‌ها مواضع داعش را در روستای مومند ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار هدف قرار داد.

حمله‌ای که در همان زمان انتقادهای داخلی و خارجی زیادی را نسبت به این اقدام نظامی امریکا به همراه داشت.

افزایش ولایت‌های پیش از وقت در مومند دره

حالا پنج سال بعد از استفاده امریکا از مادر بمب‌ها در ننگرهار، مردم محلی تحت تاثیر اثرات آن قرار گرفته‌اند. آنان می‌گویند که ولادت‌های پیش از وقت در ولسوالی سپین غر ولایت ننگرهار افزایش یافته است.

موضوعی که به گفته باشندگان محل از اثرات مادر بمب‌ها امریکا است که هنوز در ولایت ننگرهار دیده می‌شود.

باشندگان محل می‌گویند که بعد از پرتاب مادر بمب‌ها هنوز هم مردم از اثرات بد آن رنج می‌برند و تاثیر آن بیشتر بر زنان حامله دیده شده است.

ضیاالله یکی از باشندگان محل در این باره به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که اعضای فامیل او از اثرات این بمب متضرر شده‌اند.

او می‌گوید: «تعداد زیادی از زنان حامله در این منطقه پیش از وقت ولادت داشته‌اند و یا طفل‌شان را از دست داده‌اند.»

الفت شینواری، یکی دیگر از باشندگان این منطقه می‌گوید: «مادر بم (مادر بمب‌ها) ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. مادران متاثر شده‌اند. در خانواده خودم چند طفل پیش از وقت به دنیا آمده‌اند.»

گل جانه یکی از زنان منطقه است، او به کلنیک سیار ولسوالی آمده تا معاینه شود.

گل جانه به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «در گذشته مریضی کمتر بود، مادران ولادت‌های عادی داشتند. اما حالا مشکلات زیاد شده است و مادران ولادت‌های پیش از وقت دارند، بعضی از اطفال معیوب به دنیا می‌آیند یا ضایع می‌شوند.»

در این منطقه کلنیک‌های سیار به مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

یکی از داکتران کلنیک سیار در این منطقه می‌گوید که تاثیرات پرتاب مادر بمب‌ها بیشتر در مادران دیده می‌شود که هنگام ولادت با مشکلات زیادی مواجه هستند. همچنین ولادت‌های پیش از وقت در این منطقه افزایش یافته است.

تلاش کردیم تا ارقام دقیق اطفال پیش از وقت به دنیا آمده را در این منطقه به دست آوریم اما موفق نشدیم.

تعداد زیادی از باشندگان این منطقه به خبرنگار تلویزیون آمو گفته‌اند که در خانواده‌های آنان هم اطفال پیش از وقت به دنیا آمده‌اند.

در همین حال نقیب‌الله رحیمی، سخنگوی ریاست صحت عامه طالبان برای ننگرهار می‌گوید که داکتران ما مدام در حال نظارت در منطقه هستند و در صورت مشاهده آثار بیماری‌ها سر وقت برای پیشگیری اقدام می‌کنند.

نزدیک به پنج سال قبل امریکا برای از بین بردن داعش در منطقه اسد خیل مامندره ولسوالی سپین بزرگترین بمب خود را که مادر بمب‌ها نام داشت، پرتاب کرد. امریکا بعد از پرتاب این بمب گفته بود که تعداد زیادی از نیروهای داعش را کشته و لانه‌های این گروه را نابود کرده است.

باشندگان این منطقه می‌گویند که این بمب نه تنها آنها را به بیماری‌های روانی دچار کرده است، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز به آنها ضربه وارد کرده و خانه‌هایشان از بین رفته و آنها توان بازسازی آن را ندارند.

شماری از باشندگان این منطقه که بعد از پرتاب این بمب از منطقه‌شان مهاجرت کرده‌اند، هنوز هم به منطقه‌شان بازنگشته‌اند و توان بازسازی خانه‌هایشان را ندارند.

آنان از طالبان می‌خواهند که در بازسازی خانه‌هایشان آنان را کمک کنند.

دکمه بازگشت به بالا