طالبان به آمریکا درباره لزوم خروج از افغانستان تا ماه مه هشدار داد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان امروز چهارشنبه طی پیامی در حساب توئيتر خود نوشت: «امارت اسلامی افغانستان به دنبال خروج همه نیروهای خارجی از سرزمین ما در تاریخی است که در توافق‌نامه دوحه مشخص شده است. در صورت رعایت توافق نامه، راهی برای پرداختن به سایر موارد نیز پیدا خواهد شد».

وی همچنین افزود:‌ «اگر توافق‌نامه نقض شود و نیروهای خارجی نتوانند در تاریخ مشخص شده از کشور ما خارج شوند، مسلما مشکلات بیشتر خواهد شد و افرادی که نتوانسته‌اند توافق‌نامه را رعایت کنند مسئول خواهند بود».

در همین حال محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شب گذشته طی بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «تا زمان خروج نیروهای خارجی از کشورمان در هیچ نشست صلحی در مورد افغانستان شرکت نخواهیم کرد. همه تصمیمات طالبان پس از مشورت با اعضا اتخاذ می‌شود».

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری روسی «Ria» در ارتباط با تعویق خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر سال جاری گفت: این مسئله روند صلح در افغانستان را پیچیده و دشوار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توافق‌نامه صلح بین ایالات متحده و طالبان در 29 فوریه سال 2020 در دوحه، پایتخت قطر امضا شد. این مسئله روند صلح در افغانستان را دشوار خواهد کرد زیرا این نقض آشکار توافق بین ایالات متحده و طالبان است.

این درحالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا قبل از دیدار با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در بروکسل اظهار داشت: «ما نیروهای خود را تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج می‌کنیم و امروز با متحدان خود در ناتو در مورد تحقق روند خروج گفت‌وگو خواهیم کرد. آمریکا و برخی از متحدانش 20 سال قبل و پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به افغانستان رفتند و می‌خواهند مانع از تبدیل شدن این کشور به خانه تروریست‌ها شوند». آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا