افغانستانجهان

طرح مبارزه با تروریزم پس از خروج نیروهای خارج از افغانستان به پنتاگون واگذار می‌شود

جنرال فرانک کنت مکنزی؛ فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا(سنتکام) می‌گوید که قرار است پیشنهادات‌اش در زمینه چگونگی نظارت و مبارزه با تروریزم در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی را در اول ماه جون با وزیر دفاع این کشور در میان بگذارد.

به گزارش خبرگزاری کوکچه، فرمانده ستاد ارتش امریکا روز چهارشنبه، ۲۹ ثور هنگام سفر به شرق میانه به خبرنگاران گفته‌است که تخمین هزینه پرواز‌های منظم طیاره‌های کشفی بر فراز افغانستان را به وزیر دفاع پیشکش خواهد کرد.

او افزوده که این پروازها به خاطر نظارت از فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن پس از خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان انجام خواهد شد.

مکنزی همچنین گفته‌است که گفتگوهای واشنگتن به خاطر حق پرواز طیاره‌های جنگی ایالات متحده بر فراز کشورهای همسایه افغانستان و استقرار نیروهای امریکایی در برخی از این کشورها ادامه دارد. به گفته او، این گفتگوها زمانبر خواهد بود.

این جنرال امریکایی گفته‌است که اگر ایالات متحده با کشورهای همسایه افغانستان در مورد استقرار نیروهای امریکایی و حق پرواز طیاره‌های جنگی به توافق برسد، یا وضعیت امنیتی در افغانستان تغییر کند، چگونگی کمک امریکا به نیروهای امنیتی افغانستان نیز تغییر خواهد کرد.

مکنزی با اشاره به ظرفیت و توانایی نیروهای امنیتی افغانستان گفته‌است که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی پیشبرد جنگ را دارند. به گفته او، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان زمان آن می‌رسد که نیروهای امنیتی افغانستان بر پای خود بایستند.

این در حالی است که روند خروج نیروهای خارجی از اول ماه می از کشور آغاز شده و قرار است این روند در ۱۱ سپتامبر تکمیل شود.

پیش‌تر فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرده‌بود که از زمان تصمیم جو بایدن؛ رییس‌ جمهور این کشور برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، تاکنون بین ۱۳ تا ۲۰ درصد این نیروها از افغانستان خارج شده‌اند.

سنتکام در توییتی نوشته‌است که تاکنون معادل ۱۱۵ محموله‌ هواپیمای سی‌۱۷ از افغانستان خارج شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا