افغانستانجهان

بستن مکاتب دخترانه؛ امریکا مذاکرات خود با طالبان را لغو کرد

برگزاری رویترز گزارش داده است که امریکا در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب دخترانه، نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده خود با این گروه را لغو کرده‌ است.

قرار بود این جلسات در دوحه، پایتخت قطر انجام شود و مسائل کلیدی اقتصادی از موضوعات مورد بحث آن بوده است.

رویترز نوشته است که لغو این گفت‌وگوها نشان می‌دهد که اقدامات اخیر طالبان در زمینه حقوق بشر می‌تواند مستقیماً بر تمایل جامعه بین‌المللی برای کمک به این گروه تأثیر بگذارد.

یکی از سخن‌گویان وزارت امور خارجه‌ی امریکا به رویترز گفته‌ است که تصمیم طالبان یک تغییر عمیقا ناامیدکننده و غیرقابل توضیح و همچنین پشت‌ پا‌ زدن به تعهدات‌شان به مردم افغانستان و جامعه‌ جهانی بوده است.

او گفته است: «ما برخی از تعاملات خود از جمله جلسات برنامه‌ریزی‌شده در دوحه را لغو کرده و به صراحت اعلام کرده‌ایم که این تصمیم را نقطه عطفی بالقوه در تعامل خود می‌دانیم.»

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی روز چهارشنبه ( ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.
این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند که این سلسله دیدار‌ها بین مقام‌های دولت امریکا و طالبان قرار بود در حاشیه نشستی در پایتخت قطر در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شود.

این منابع افزودند که قرار بود در برخی از این نشست‌ها نمایندگان سازمان ملل و بانک جهانی نیز حضور داشته باشند.

به گزارش رویترز این گفت‌وگوها برای پوشش موضوعاتی از جمله استقلال بانک مرکزی افغانستان و چاپ اسکناس‌های پول افغانی برنامه‌ریزی شده بود.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان تایید کرده است که یک هیات طالبان به‌شمول، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی در انتظار سفر به دوحه بوده است.
.
یک منبع دیپلماتیک گفته است هواپیمای قطری که قرار بود هیات متقی را انتقال دهد، به کابل نیامده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا