افغانستان

حمید خراسانی: برادرم زندانی است

فرمانده لوای پنجشیر، پنج طالب بومی به‌شمول برادر حمید خراسانی را زندانی کرده‌است.

حمید خراسانی آمر امنیت پیشین طالبان برای ولایت پنجشیر در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که مولوی مسافر، فرمانده لوای طالبان در پنجشیر، برادرش را که مدیر استخبارات ریاست اقوام و قبایل طالبان برای ولایت پنجشیر است، با چهار طالب دیگر که از افراد او استند، بازداشت و زندانی کرده‌است.

او می‌گوید: «طالبان قندهاری و هلمندی برخورد دوگانه با طالبان بومی پنجشیر دارند، و زندان‌های شخصی ساخته‌اند.»

خراسانی می‌افراید که طالبان قندهاری و هلمندی، بیش از صد طالب بومی پنجشیر را از وظایف ‌شان برکنار کرده‌اند.

او اضافه می‌کند: «با مسؤولان طالبان که تماس می‌گیریم، پاسخ نمی‌دهند و می‌گویند که رهایی آنان از توان ما نیست و هر کدام مسؤولیت را بالای یک‌دیگر می‌اندازند.»

در همین حال، منابع آگاه می‌گویند که حمید خراسانی بیش از ۷۰ جوان پنجشیری را تا اکنون بازداشت کرده و در بدَل رهایی یک جوان از روستای چمالورده‌ی ولسوالی رخه‌ی پنجشیر ۵۰۰ هزار افغانی خواسته‌است.

منبع می‌افزاید: «حمید خراسانی تنها از چمالورده ۱۷ جوان را بازداشت کرده و در بدل رهایی یکی از این جوانان، از پدرش ۵۰۰ هزار افغانی خواسته‌است.»

اما حمید خراسانی این ادعاها را رد کرده و می‌گوید که از کسی پول نخواسته و تا اکنون چهار تن را که عضو جبهه‌ی مقاومت بودند، با اسناد و مدارک بازداشت کرده‌است.

مقام‌های محلی طالبان در پنجشیر در این مورد چیزی نمی‌گویند.

این در حالی است که چندی پیش، در یک نوار شنیداری منسوب به حمید خراسانی، وی از یک مسؤول قطعه‌ی «ناصر بدری» طالبان برای ولایت پنجشیر، نزد یک فرمانده طالبان شکایت کرده بود.

در آن نوار شنیداری یک فرمانده طالبان از او خواسته بود تا جنگ‌افزارهایش را تحویل آنان کند.

این درحالی است که چندی پیش “ریچارد بنت” گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در افغانستان در گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان هش‌دار داد و گفت که اگر مقام‌ها در راستای حقوق بشر در افغانستان گام‌های عملی را برندارند، وضع حقوق بشر به‌ویژه برای بانوان و دختران رو به‌وخامت خواهد گرایید و آینده‌ی افغانستان تیره خواهد شد.

او در ادامه تاکید کرد که نقض حقوق بشر از جمله بازداشت‌های خودسرانه، اعدام‌های خودسرانه و محدودیت‌های غیرقانونی در افغانستان انجام می‌شود و جامعه‌ی جهانی باید برای جلوگیری از آن‌ها، اقدام‌های سخت‌گیرانه در برابر طالبان اتخاذ کند.

در گزارش ریچارد بنت همچنین آمده بود که بیش‌تر بانوان، دختران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و اقلیت‌های مذهبی و نیروهای دفاعی پیشین در معرض خطر قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا