افغانستانجهان

نماینده کنگره آمریکا نزدیک به لابی یونان لایحه فروش اف-۱۶ به ترکیه را پس گرفت

اولین لایحه از دو لایحه فروش F-16 به ترکیه توسط کریس پاپاس، معاون دموکرات نیوهمپشایر که به دلیل نزدیکی به لابی یونانی شهرت داشت، پس گرفته شد و دیگری مورد بازنگری قرار گرفت.

کمیته قوانین مجلس نمایندگان لایحه قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) را مورد بحث قرار داد که شامل بودجه وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) در سال ۲۰۲۳ است.

با حمایت بسیاری از اعضای کنگره، پیشنهاد پاپاس برای الحاق به پیش نویس NDAA که با هدف جلوگیری از فروش F-16 ایالات متحده به ترکیه انجام می شود، نیز در دستور کار قرار گرفت.

اولین لایحه دادستان نیوهمپشایر مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات به “کشوری که بارها و بارها حریم هوایی غیرمجاز علیه متحد ناتو را نقض کرده است” بدون ذکر نام ترکیه، “برای بررسی مجدد” پس گرفته شد.

عبارت «انصراف» در سایت کمیته به لایحه اضافه شد.

در لایحه پاپاس از عبارات زیر استفاده شده است:

رئیس‌جمهور به کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان اطلاع داده است که در سال گذشته، کشوری که مکرراً نقض حریم هوایی غیرمجاز علیه یکی از متحدان ناتو انجام داده یا به‌طور دیگری حاکمیت و تمامیت ارضی کشور عضو دیگر را نقض کرده است. مدت طولانی تری مرتکب چنین تخلفاتی می شود و انتقال هرگونه تجهیزات و خدمات دفاعی موضوع ماده ۳۶ قانون کنترل صادرات تسلیحات بدون تأیید توقف این تخلفات از ۶ ماه قبل ممنوع است.

در سایت این کمیته آمده است که پیش نویس دوم معاونت که نزدیک به لابی یونانی شناخته می شود، «بازبینی و ارسال شد».

در این لایحه دو شرط برای فروش اف ۱۶ به ترکیه وجود داشت.

این لایحه توضیح مفصلی درباره کمیته‌های روابط خارجی و نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌کند که این فروش به نفع “منافع ملی” ایالات متحده است و “گام‌های مشخصی که برای اطمینان از عدم استفاده از این F-16‌ها انجام شده است. ترکیه برای پروازهای غیرمجاز بر فراز خاک یونان.» «گفته شد که باید بدهد.

برای اینکه این لایحه با قانون بودجه دفاعی ۲۰۲۳ به قانون تبدیل شود، باید در مجمع عمومی مجلس نمایندگان، کمیته های مربوطه سنا و مجمع عمومی تصویب شود.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا