افغانستان

دادگاه عالی حکومت سرپرست: به فعالیت قاضیان زن ضرورت نیست

مسوولان در دادگاه عالی رژیم دکتاتور طالبان در افغانستان می‌گویند که از یک سال گذشته به این طرف به فعالیت قاضیان زن ضرورتی احساس نشده است.

دادگاه عالی حکومت سرپرست: به فعالیت قاضیان زن ضرورت نیست
مسوولان در دادگاه عالی حکومت سرپرست رژیم دکتاتور طالبان می‌گویند که از یک سال گذشته به این طرف به فعالیت قاضیان زن ضرورتی احساس نشده است.

حزب‌الله ابراهیمی، رئیس تدقیق و مطالعات محکم عالی حکومت طالبان روز شنبه (۱۲ سنبله) گفت که درحال حاضر بست‌های قضایی برای حل مشکلات کافی است و موردی وجود نداشته که قاضیان زن ضرورت شود.

ابراهیمی گفت: “ما تا حالا این نیاز را احساس نکرده‌ایم و این ضرورت را درک نکرده‌ایم که به قاضیان زن نیاز شود و آنها بیایند و در محاکم وظایف‌شان را به پیش ببرند.”

وی بیان داشت: “قاضیان زن در نظام قبلی بر اساس مواد مشخص قوانین و لوایح قضایا را فیصله می‌کردند و در مورد فقه و اصول شرعی معلومات کافی نداشتند و نمی‌توانستند که بر اساس فقه حنفی قضایای مردم را فیصله کنند.”

رئیس تدقیق و مطالعات دادگاه عالی: “این یک حقیقت است و همه می‌دانیم زنانی که در دور جمهوریت در بست‌های قضایی استخدام شده بودند، از معلومات وسیع شرعی آگاهی نداشتند و این دانش را هم ندارند در بین متخاصمین که منازعه‌ای ایجاد می‌شود، مشکل آنها را در روشنایی فقه حنفی حل کنند.”

آقای ابراهیمی درباره مسایل حجاب گفت که کارمندان در دفاتر نظام قبلی مختلط بود و مساله حجاب مراعات نمی‌شد و از همین‌رو تا اکنون زمینه مساعد نشده است که برای قاضیان زن در جای مشخص مختص شوند و در آنجا امور شان را پیش ببرند.

بر اساس آمار داد‌گاه عالی حکومت سرپرست درحال حاضر این نهاد قضایی دو هزار و ۶۰۰ بست قضایی دارد، در حالی که در دور جمهوریت این رقم دو هزار و ۶۷۰ بست بود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا