افغانستان

«نرگس سادات» و «زکریا اصولی» از زندان طالبان آزاد شدند

جنبش زنان معترض از آزادی «نرگس سادات»، عضو شورای رهبری زنان مقتدر از بند طالبان خبر داد.

این جنبش می‌گوید که طالبان خانم سادات را پس از چاشت امروز دوشنبه ۲۱ ماه حمل از بند آزاد ساختند.

جنبش زنان معترض می‌گوید که طالبان نرگس سادات را با ضمانت آزاد ساخته‌اند اما به و تمامی خانواده‌اش هشدار داده‌اند که با هیچ شخص یا رسانه‌ای درباره چگونگی بازداشت و آزادی‌اش سخن نگوید.

این جنبش می‌گوید که شماری از بزرگان قوم نیز برای آزادی نرگس سادات با طالبان گفت‌وگو کرده بودند.

جنبش زنان معترض دیروز یکشنبه ۲۰ ماه حمل از شکنجه نرگس سادات عضو شورای رهبری «زنان مقتدر» در ریاست چهل استخبارات طالبان خبر داده بود و تاکید کرد که او درحالی که بیمار است و شکنجه شده است.

مونسه مبارز؛ بنیان‌گذار جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان که از نزدیک وضعیت نرگس سادات را تعقیب می‌کرد، گفته بود که دست‌ها و پاهای خانم سادات «سیاه» شده‌اند و «آبله» بسته‌اند و در وضعیت بسیار بد روانی به سر می‌برد.

به گفته خانم مبارز، نرگس سادات بیماری نسایی دارد و وضعیت بهداشتی او به شدت خراب است.

این عضو جنبش زنان معترض گفت که تا دو هفته پیش طالبان نرگس سادات را در یک سلول انفرادی زندانی کرده بودند. اما از دو هفته بدینسو با ۲ زنی که به اتهام همکاری با داعش زندانی شده‌اند، در یک سلول در استخبارات طالبان به سر می‌برد.

به گفته خانم مبارز طالبان به زنان داعشی گفته بودند: « نرگس سادات یک شیعه است و شما که شیعیان را می‌کشید، بگیرید نرگس را بکشید.»

به گفته جنبش زنان معترض، طالبان نرگس سادات عضو شورای رهبری زنان مقتدر افغانستان به روز ۲۲ ماه دلو در کابل هنگامی بازداشت کردند که بیمار بود و به شفاخانه می‌رفت.

در همین حال؛ زکریا اصولی که در حدود دو و نیم ماه در زندان طالبان بود، امروز دوشنبه ۲۱ ماه حمل از بند آزاد شد.

شاهپور بخشی، برادر زکریا اصولی در گفت‌وگو با آمو تایید کرد که برادرش از بند آزاد شد و پس از چاشت به خانه بازگشته است.

او گفت: «۸۲ روز در زندان بود و امروز به خانه بازگشت.»

برادر زکریا درباره چگونگی بازداشت و آزادی او جزییاتی ارائه نکرد.

طالبان درباره بازداشت و آزادی این دو تن هیچ ابراز نظر رسمی نداشته‌اند.

نوریه امیری، یکی از اعضای دیگر جنبش زنان معترض از نهادهای دفاع از حقوق بشر می‌خواهد که برای آزادی تمامی کسانی که در بند طالبان استند تلاش کنند.

در همین حال گروهی از فعالان حقوق آموزش که برای آزادی عطالله ویسا می‌کوشند، می‌گویند که طالبان عطاالله ویسا را در زندان شکنجه کرده‌اند.

خانواده موسی شاهین آواز خوان محلی نیز که در حدود دو ماه پیش از سوی طالبان از خانه‌اش در خیرخانه کابل بازداشت شد، از وضعیت وخیم بهداشتی او سخن می‌زنند.

طالبان بازداشت مطیع الله ویسا را تایید کرده‌اند، اما درباره موسی شاهین چیزی نگفته‌اند.

شماری از اعضای جنبش زنان معترض می‌گویند که طالبان زنان معترضی را که پیش از این بازداشت و زندانی کرده بودند، در بدل پول از بند آزاد ساخته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا