افغانستان

بی‌برقی زندگی مردم غزنی را مُختل کرده‌است

شماری از باشندگان غزنی، از نبود برق مداوم در دو ماه گذشته در این ولایت شکایت دارند.

آنان می‌گویند که در جریان دو ماه، در ۲۴ ساعت تنها دو یا سه ساعت برق داشتند و این بی‌برقی، زندگی روزمره‌ی آنها را با مشکلات فراوانی روبه‌رو و فعالیت‌های آنها را کُند کرده‌است .

رحیم‌الله، یکی از کارمندان دولتی در ولایت غزنی می‌گوید: «در جریان هشت ساعت کاری فقط ۲ ساعت از برق استفاده می‌کنیم. صبح وقتی به وظیفه می‌روم، برق نمی‌باشد و ساعت ۱۱ قبل از ظهر برق می‌آید و ساعت ۱۲ پس برق‌ می‌رود. ما تمام روز برق نداریم و همین بی‌برقی باعث می‌شود که کارهای ما عقب بماند.»

بی‌برقی باعث شده که دروازه‌ی بعضی از اداره‌های دولتی در غزنی به روی مراجعین نیز بسته شود.

شفیق‌الله، باشنده‌ی دیگر ولایت غزنی می‌گوید که سه روز متواتر برای گرفتن یک جواز به ریاست کار و امور اجتماعی مراجعه کرده‌است؛ اما کارمندان به آنها گفته‌اند که برق نیست و روز بعد باید مراجعه کند.

او ادامه داد: «در غزنی تقریبن دو ماه می‌شود که برق نیست. در تمام روز یک یا دو ساعت برق می‌آید و من خودم سه روز می‌شود که به خاطر گرفتن جواز کار به ریاست کار و امور اجتماعی می‌روم. آنها می‌گویند که برق نیست و فردا بیا.»

صلاح‌الدین توکلی، رییس ریاست برشنا در ولایت غزنی، عامل بی‌برقی در ولایت غزنی را قطع شدن برق از کشور ازبیکستان می‌داند و می‌گوید که برق از ازبیکستان به علت تمام شدن قرارداد قطع شده‌است و این قرارداد روز گذشته دوباره برای یک‌سال از سوی امارت (اداره‌ی طالبان) با حکومت ازبیکستان تمدید شده‌است.

توکلی ادامه داد: «اینکه یک ماه کم‌ و بیش ما در غزنی و ولایت‌های دیگر برق نداشتیم، علتش این بود که ما برق وارداتی از ازبیکستان داشتیم و قرار داد ختم شده بود. به همین دلیل غزنی و ولایت‌های دیگر که از برق وارداتی ازبیکستان استفاده می‌کردند، برق نداشتند. پس از این، مشکلِ برق حل خواهد شد.»

این درحالی است که بی‌برقی در این اواخر، باعث رکود کار بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در ولایت غزنی و سایر ولایت‌های کشور شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا