افغانستان

واکنش‌ها به قتل مرسل نبی‌زاده؛ «او در تاریکی کشته شد»

مرسل نبی‌زاده، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان روز گذشته در کابل به قتل رسید. قتل مرموز او با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شده و اعضای خانواده‌اش می‌گویند که قتل او «خصومت شخصی» بوده نمی‌تواند.

خانم نبی‌زاده که گفته می‌شود از سوی تفنگداران ناشناس در خانه‌اش به قتل رسیده، مدتی پیش بی‌اعتنا به قیودات حجاب بر زنان در یکی از تلویزیون‌ها با پوشش اختیاری خودش ظاهر شده بود.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه کابل روز گذشته در پیامی به خامه پرس گفت که او و یکی از محافظانش از سوی تفنگداران ناشناس در ناحیه دوازدهم شهر کابل به قتل رسیده‌اند. او در مورد انگیزه‌ی این قتل و افراد مسلحی که این جنایتی را مرتکب شدند چیزی نگفت.

هیچ موضوعی که نشان دهد او چرا به قتل رسیده و چه کسی در قتل او دخیل است روشن نشده اما بسیاری از رهبران سیاسی، فعالان حقوق زن و کنشگران مدنی، قتل مرموز او از سوی تفنگداران ناشناس را به حاکمان کنونی (طالبان) مرتبط دانسته‌اند.

مهدی راسخ، عضو پیشین مجلس نمایندگان در واکنش به قتل مرسل نبی‌زاده نوشته که «هیچ کس مصوون نیست.»

در توییت آقای راسخ آمده است: «حادثه کشته شدن خانم مرسل نبی‌زاده بیانگر واقعیت نگران کننده‌ رشد تروریسم، افراطیت و بی‌ثباتی بوده و نشان می‌دهد» که «هیچ کس مصوون نیست» و «همه روزه شخصیت‌ها، نخبه گان فکری، سیاسی و اجتماعی به اشکال مرموز به قتل می‌رسند.»

ظریفه غفاری، شهردار پیشین میدان‌شهر نیز به قتل مرسل نبی‌زاده واکنش نشان داده و در توییتی نوشته که با وجود «عفو عمومی» هنوز هم شکنجه، قتل و تهدید در افغانستان رو به افزایش است.

خانم غفاری پرسیده که چه کسانی ممکن است در قتل مرسل نبی‌زاده دست داشته باشند؟

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در واکنش به قتل مرسل نبی‌زاده نوشته است که شخصیت‌های سیاسی مخصوصا زنان بی‌‌دفاع شده‌اند و افغانستان در دستان «گروهی» قرار داده شده که «به خون مردم اهمیت نمی‌دهند.»

نصیراحمد فایق، سرپرست کرسی دایمی افغانستان در سازمان ملل بر مصوون نبودن جان مردم در افغانستان تاکید کرده و نوشته است: «متاسفانه در وطن ما هیچ کس مصون و هیچ کس پاسخگو نیست.»

بسیاری‌ از شخصیت‌های سیاسی ملی به شمول عبدالله عبدالله، رییس پیش شورای عالی مصالحه ملی، میررحمن رحمانی عارف رحمانی قتل مرسل نبی‌زاده را شدیدا نکوهش کرده و خواستار تحقیق بی‌طرف در این زمینه شده‌اند.

همچنان هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا از آلمان در واکنش به ترور خانم نبی‌زاده نوشته که عصبانی و غمگین است.

خانم نویمان در توییتی نوشته است: «من غمگین و خشمگینم و می‌خواهم دنیا بداند! او در تاریکی کشته شد، اما طالبان نظام آپارتاید جنسیتی خود را در روشنایی کامل روز می‌سازد.»

گفتنی است که تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت قتل مرسل نبی‌زاده را به عهده نگرفته است.

مقامات امارت اسلامی نیز تاکنون به این موجی از واکنش‌ها پاسخ نداده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا