افغانستانجهان

استولتنبرگ: ناتو جایگاه واقعی اوکرایین است

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در نخستین سفر خود به اوکرایین از زمان آغاز جنگ در این کشور با وعده ادامه کمک به اوکرایین گفت که این کشور شایسته پیوستن به ناتو است.

آقای استولتنبرگ پس از دیدار و گفتگو با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکرایین با او در یک نشست خبری مشترک حضور یافته بود گفت: «می‌خواهم واضح بگویم، خانواده یورو-اتلانتیک (ناتو) جایگاه واقعی اوکرایین است.»

او در ادامه خطاب به زلنسکی گفت: «این به شما کمک می‌کند که از تجهیزات دوره شوروی به معیارهای ناتو انتقال کنید و از قابلیت همکاری کامل با این ائتلاف اطمینان حاصل کنید، ناتو امروز فردا و تا زمانی کن طول بکشد در کنار شما خواهد ایستاد.»

استولتنبرگ با اشاره به برنامه دنمارک و هالند برای سپردن «حد اقل ۱۴ تانک لئوپارد ۲ دوباره ترمیم شده» دیگر برای اوکراین تا آغاز سال ۲۰۲۴ گفت که انتظار «اعلام کمک های بیشتر برای اوکراین» در نشست که قرار است به روز جمعه در آلمان برگزار شود را دارد.

استولتنبرگ روز جمعه در نشست گروه تماس دفاعی اوکرایین در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان با لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده شرکت خواهد کرد. این انجمن اصلی بین المللی برای جمع آوری حمایت نظامی از اوکرایین است.

در همین حال زلنسکی از استولتنبرگ – که نقش مهمی در جذب حمایت نانو برای اوکراین داشته- خواستار کمک های بیشتر از جمله هواپیما های جنگی، توپخانه‌ای و تجهیزات زرهی برای پیشبرد مبارزه با روسیه شد.

از سوی دیگر کرملین که توجیهات مختلفی برای شروع به جنگ ارائه کرده است، روز پنجشنبه تکرار کرد که جلوگیری از پیوستن اوکرایین به ناتو یک هدف کلیدی در تهاجم این کشور بوده است.

مسکو استدلال می‌کند که عضویت کیف در این ائتلاف تهدیدی وجودی برای روسیه است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت که جلوگیری از پیوستن اوکرایین به ناتو یکی از اهداف آنچه مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، باقی مانده است. پسکوف در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت که الحاق اوکرایین یک تهدید جدی و قابل توجه برای کشور ما و امنیت کشور ما خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا