پاکستان از طالبان می خواهد تا در روند صلح افغانستان شرکت کنند

پاکستان روز دوشنبه از طالبان خواست تا همچنان در روند صلح افغانستان مشارکت داشته باشند ، زیرا این گروه مسلح گفت که تا زمان خروج همه نیروهای خارجی اکنون اجلاس سران افغانستان را ترک می کند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد كه هفته گذشته آمریكا گفت كه همه نیروها را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری از افغانستان خارج میکند ، این دیرتر از مهلت تعیین شده توسط دولت قبلی است.

وزیر امور خارجه پاکستان ، شاه محمود قریشی ، در مورد طالبان در مصاحبه با رویترز در ابوظبی گفت: “آنها تصمیمات خود را می گیرند اما ما هر کاری از دست ما برمی آید انجام می دهیم تا آنها را متقاعد کنیم که این امر به نفع آنها است.”

این امتناع باعث شده است که روند صلح در ترکیه برای برنامه ریزی روز شنبه برای میزبانی اجلاسی که دیپلمات ها امیدوار بودند بتواند جنبش جدیدی را برای دستیابی به یک توافق سیاسی بین طالبان و دولت افغانستان ایجاد کند ، بهم بخورد.

قریشی گفت که تاخیرهای عقب نشینی به دلیل تدارکات همیشه امکان پذیر است اما طالبان تا حد زیادی در هدف خود برای عقب نشینی نیروهای خارجی موفق شده اند و بنابراین باید نسبت به مهلت جدید ۱۱ سپتامبر انعطاف نشان دهند.

قریشی گفت: “نیروها خارج می شوند و تاریخ مشخص می شود و روند کار از اول ماه مه آغاز می شود و تا ۱۱ سپتامبر ادامه می یابد بنابراین یک بازه زمانی مشخص وجود دارد.”

منابع به کوکچه گفته اند پاکستان در حال تحت فشار قرار دادن شبه نظامیان طالبان برای بازگشت به میز است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا