افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: گروه طالبان عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان برای پایان بخشیدن به کشتار غیرنظامیان خواستار اعلام آتش بس فوری در افغانستان شده است.

این کمیسیون گفته است برای حفظ جان افراد ملکی و مردمی که هیچ نوع دخالتی در خشونت‌ها ندارند، طرف‌های درگیر باید فورا جنگ را متوقف کنند.

براساس بررسی تازه‌ای این کمیسیون، از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا اوایل سال جاری میلادی، ۳۱هزارو ۱۱۳ غیرنظامی در این کشور کشته و ۶۲هزارو ۶۶۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

ذبیح‌‎الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون حقوق بشر می‌گوید بیش از چهار هزار کودک و بیش از دو هزار زن نیز مشمول قربانیان هستند.

تحقیق کمیسیون حقوق بشر نشان داده که گروه طالبان طی این مدت عامل بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است. اما طالبان همواره تلفات نسبت داده شده به این گروه را رد کرده و دولت را عامل تلفات افراد ملکی خوانده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در نتیجه ادامه خشونت‌ها گفته که طرفین درگیری‌ها به خواست مردم که توقف خشونت‌ها بوده هیچگاه پاسخ مثبت نداده اند.

این کمیسیون هم از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته که برای کاهش خشونت‌ها اعلام آتش بس فوری کنند.

این کمیسیون گفته انتظار دارد پس از صلح هم یک مکانیزم ملی جبران خسارت به پاسخ قربانیان جنگ ایجاد شود و دسترسی قربانیان به عدالت در محور گفتگوهای صلح قرار گیرد.

حدود سه روز پیش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز با نشر گزارشی اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه به زمان مشابه در سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش یافته است.

یوناما در گزارش تازه‌اش گفته که در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان ۵۷۳ غیرنظامی کشته و یک هزار و ۲۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.
براساس گزارش سازمان ملل عامل ۶۱ درصد تلفات غیرنظامیان در سه ماه اول سال جاری “عناصر مخالف دولت” بودند و نیروهای وابسته به دولت نیز عامل ۲۷ درصد از تلفات شناخته شده‌اند.

اما توضیح داده شده که به طور مشخص گروه طالبان عامل ۴۳ و نیم درصد و نیروهای ارتش افغانستان نیز مسئول تلفات ۱۷ درصد از آن بوده‌اند.

در گزارش یوناما آمده، از زمان آغاز مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان هیچ‌گونه کاهشی در خشونت‌ها رخ ‌نداده است.

این نهاد گفته که ادامه خشونتها افغانستان را به یکی از مرگبارترین کشورها برای افراد غیر نظامی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا