افغانستان

واکنش دانشجویان دختر افغان به ممنوعیت تحصیل در دانشگاه

در افغانستان، اداره طالبان تحصیل دانشجویان دختر را در مؤسسات تحصیلات عالی سراسر کشور به حالت تعلیق درآورد.

 

دانشجویان دختری که پس از این تصمیم از درب دانشگاه ها دور شدند، به مانع آموزشی اعتراض کردند.

در افغانستان، تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در مؤسسات تحصیلات عالی سراسر کشور توسط دولت طالبان، مورد انتقاد شدید گروه هایی قرار گرفت که در محیط های بسته گرد هم آمده بودند.

با وجود تصمیم اداره طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در پوهنتون ها تا اطلاع ثانوی، بسیاری از دانشجویان دختر در سراسر کشور عصر دیروز راهی دانشگاه های خود شدند.

با این حال، محافظان در دروازه به زنان اجازه ورود ندادند و به آنها گفتند که تا “اعلان دوم” وزارت تحصیلات عالی در خانه منتظر بمانند.

دانش آموزان دختر افغان نیز در پست های خود در شبکه های اجتماعی به این تصمیم واکنش نشان داده و خواستار حقوق خود شدند.

در این پست‌ها، با درخواست از جامعه بین‌المللی حمایت می‌شد.

با تأثیر اقدامات نیروهای طالبان، جدا از برخی گروه های فردی یا کوچک، تظاهرات گسترده ای به چشم نیامد.

گروهی از دانش‌آموزان دختر در یک مکان بسته در ولسوالی تیمنی پایتخت کابل تجمع کردند و با بنرهایی که در دست داشتند و سر دادن شعار به این تصمیم اعتراض کردند.

ارز و شعارها شامل عباراتی مانند «زنان را آزاد بگذارید»، «آموزش و پرورش حق اسلامی و قانونی ماست»، «مملکت را به زندان زنان تبدیل کردید»، «زنان، برابری، آزادی»، «آیا کسانی که بدانند و کسانی که نمی دانند؟»، «حق تحصیل ما شعار علم ماست» مکان داده شد.

شریفه حصار، 20 ساله، دانشجوی پوهنتون کابل، گفت که صبح به دلیل امتحان نهایی به مکتب رفت، اما اجازه ورود به آن را ندادند.

حصار با بیان اینکه امید زیادی که روزی با تصمیم مذکور داشت خاموش شد، گفت: امروز برای امتحان به دانشگاه رفتم و منتظر ماندم، امتحان جامعه شناسی داشتیم و امتحان نهایی بود، حراست دانشگاه آمدند. و به ما گفت که تا دستور دوم وزارت تحصیلات عالی صبر کنیم، امروز هم نتوانستیم در امتحان شرکت کنیم.”

حصار استدلال کرد که طالبان می‌خواهد زنان افغان را به حاشیه براند و گفت: “ما با نگاه‌های تند و ترسناک اعضای طالبان روبرو هستیم. آنها طوری به ما نگاه می‌کنند که انگار ما مرتکب جنایت شده‌ایم.”

آزاده بهشی، دانشجوی 21 ساله دانشگاه کابل، می گوید: “وقتی این تصمیم را شنیدم خیلی ناراحت شدم، فکر می کردم ناپدید می شوم، بسیار ناراحت کننده بود. زیرا ما در آینده و سرنوشت نامعلومی زندگی می کنیم، چرا؟ طالبان از اسلام و عدالت حرف می زنند، مگر اسلام برای ما زنان هم تحصیل را واجب نکرده است، پس بر چه اساسی تحصیل زنان را ممنوع می کنند؟.

بهشی که خواستار لغو این تصمیم از قبل شد، گفت:

“قبل از اینکه به دانشگاه بروم امیدها و آرزوهای بزرگی برای تحصیل داشتم. من شاعر هم هستم. می خواهم بعد از اتمام مدرکم کتابی منتشر کنم. اما اکنون آینده ام را سیاه می بینم. چون ما را حبس کردند. در خانه.”

دکمه بازگشت به بالا