افغانستاناقتصادجهان

سیزدهمین بسته کمکی هند به افغانستان تحویل داده شد

وزارت خارجه هند روز سه‌شنبه در بیانه‌ای گفت که به درخواست سازمان ملل سیزدهمین بسته‌ی کمک‌های صحی‌اش را به بیمارستان اندیرا گاندی (صحت طفل) در کابل تحویل داده‌است.

این بسته شامل داروهای ضروری و وسایل صحی است.

در این اعلامیه همچنان آمده است که حکومت هند در چند ماه گذشته به شمول این بسته ۴۵ تُن کمک صحی برای مردم افغانستان فراهم کرده‌است که شامل داروهای ضروری، ضد سل، پنج هزار دوز واکسین کوید ۱۹ و اقلام دیگر بهداشتی است.

حکومت هند به تاریخ ۲۰ قوس ۱۴۰۰ نخستین بسته کمک صحی خود را به عنوان بخشی از کمک‌های بشر دوستانه‌اش به مردم افغانستان فرستاد.

در باره این گزارش خواستیم دیدگاهِ طالبان را داشته باشیم، اما شرافت زمان امیرخیل، سخن‌گوی وزارت صحت حاضر به ارایه پاسخ نشد.

افزون بر کمک‌های صحی، هند پس از تسلط طالبان بر افغانستان ۴۰ تُن گندم از کمک‌های بشر دوستانه‌اش را به کابل فرستاده است.

اکثریت سکتورها به ویژه سکتور صحی در بیست سال پسین وابسته به کمک‌های خارجی بوندند. افغانستان بیش‌تر دارو‌های مورد نیاز و تجهزات صحی را از کشورهای هند، پاکستان، ترکیه، ایران، چین و امارات وارد می‌کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور، افغانستان با بحران شدید اقتصادی روبه‌رو شد و نهادهای کمک کننده پشتیبانی مالی‌شان را قطع کردند.

وزارت صحت طالبان به رسانه‌ها گفته است که پیش از این ۲ هزار و ۲۳۱ مرکز بهداشتی مربوط پروژه‌ی صحت‌مندی را بانک جهانی تمویل می‌کرد؛ اما با تغییر نظام این پروژه به گونه کامل متوقف شده‌است.

پیش ازین نیز سازمان صحی جهان از فروپاشی نظام صحی افغانستان هشدار داده و گفته‌است که اگر اقدامات عاجل صورت نگیرد این کشور با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهد شد.

این کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرند که رسانه‌ها در یک‌سال پسین گزارشات را از کمبود دارو در شفاخانه‌های دولتی افغانستان منتشر کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا