افغانستانجهان

کمیته بین‌المللی نجات: بحران کنونی بشری افغانستان ممکن بیشتر از جنگ قربانی بگیرد

این کمیته بین‌المللی امروز در گزارشی گفت که ادامه بحران اقتصادی در افغانستان، شهروندان آن کشور را به سمت فقر و گرسنگی سوق داده و هشدار داده است که اگر در این مورد اقدامات فوری صورت نگیرد، این بحران بیشتر از جنگ‌های دو دهۀ اخیر از افغان‌ها قربانی خواهد گرفت.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱، کمک‌های خارجی که به حکومت پیشین این کشور فراهم می‌شد قطع شد، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کم و بیش ۱۰ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد و بر اساس گزارش‌های ادارات ملل متحد، اکنون بیش از نصف جمعیت این کشور با فقر و گرسنگی دست و گریبان شده اند.

کمیته بین‌المللی نجات گفته است که در دو دهۀ گذشته، افغانستان به شدت متکی به کمک‌های خارجی بود که قطع این کمک‌ها و منجمد شدن دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی، تاثیر منفی بر مردم آن گذاشته و نیز نظام اقتصادی این کشور را در حالت فروپاشی قرار داده است.

ویکی اکین، یکی از مسوولان این کمیته گفته است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، افغان‌ها بار سنگین اقتصاد ویران شده و بحران بشری را در این کشور به دوش می‌کشند. او گفت: ” ۱۲ماه فاجعۀ گسترده اقتصادی سبب شد که شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه یک بر سوم افزایش یابد. امروز ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه متکی اند.”

به گفته وی بسیاری از شهروندان این کشور، بیکار شده و آنان در حال حاضر، در فقر و گرسنگی به سر می‌برند. در این گزارش آمده است که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که اکنون، ۲۴ میلیون نفر در افغانستان غذای کافی به خوردن ندارند.

کمیته بین‌المللی نجات، کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در این کشور را اندک خوانده و از جامعۀ بین‌المللی خواسته است که باید به کمک‌های شان به مردم افغانستان ادامه دهند. این کمیته همچنان تاکید کرده که سازمان‌های بین‌المللی باید بانک‌های افغانستان را مورد حمایت قرار دهند تا فعالیت آنان دوباره به حالت عادی برگردد.

به گفته این کمیته در جریان یک سال گذشته، این نهاد بین‌المللی کمک‌های خود را برای مردم افغانستان دو برابر کرده است. در گزارش آمده است که این کمیته در حال حاضر در ۱۲ ولایت این کشور مصروف ارایه خدمات در بخش‌های صحت، آموزش و توانمندسازی زنان و دختران است.

این در حالی است که پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر، حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان همچنین گفته بود که ۱۰ میلیون کودک افغان برای زنده ماندن به کمک‌های فوری نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا