سیما بحوث:‌ طالبان راه‌های جدید برای آسیب‌رساندن به زنان در افغانستان پیدا کرده‌اند

سیما بحوث، رییس اجرایی ادارۀ امور زنان سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) گفت که حاکمان بالفعل افغانستان بار دیگر راه‌های جدیدی را پیدا کرده‌اند تا زنان و دختران را در افغانستان آسیب برسانند.

خانم بحوث با نشر اعلامیه‌ای گفت در حالیکه جهان هنوز از دستور وزارت تحصیلات عالی طالبان مبنی بر تعلیق آموزش زنان و دختران در پوهنتون‌ها خشمگین است، طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر دستور تازه‌ای صادر کردند که بر اساس آن، زنان و دختران از انجام وظیفه در سازمان‌های غیر حکومتی ملی و بین المللی منع می‌کند.

اظهارات رییس اجرایی ادارۀ امور زنان سازمان ملل متحد پس از آن بیان شد که وزارت اقتصاد طالبان روز شنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) طی مکتوبی زنان و دختران را از انجام کار در سازمان‌های غیر حکومتی داخلی و خارجی ممنوع کرد.

بحوث با اشاره به وضع محدودیت‌های تازهٔ طالبان بر زنان و دختران گفت:‌ «این یک نقض آشکار دیگر حقوق زنان و اصول بشردوستانه است. ما این موضوع را به شدت محکوم می کنیم.»

این مقام ارشد سازمان ملل متحد تصمیم اخیر طالبان را که زنان را از اجرای وظیفه در سازمان‌های غیرحکومتی منع می کند، گفت: «این یک زن ستیزی بی‌رحمانه، یک حملهٔ شدید به زنان، سهم آنان، آزادی و صدای آنها است.»

بحوث گفته است که عملکرد طالبان در مورد ادامهٔ کار زنان در سازمان‌های غیرحکومتی بر خلاف هرگونه معیار و اصول برای حقوق زنان و احترام به کرامت انسانی است.

دکمه بازگشت به بالا