جهان

تفسیر اعتراضات کووید-19 از سوی رهبر چین؛ چین همچنان به اجرای اقدامات کنترلی سختگیرانه اپیدمی موسوم به “صفر موارد” ادامه می دهد

در حالی که اکثر کشورها برای زندگی در هماهنگی خاصی با ویروس و اجتناب از اقدامات کنترلی که جریان زندگی و فعالیت‌های اقتصادی را مختل می‌کند، استراتژی‌هایی اتخاذ می‌کنند، چین به اقدامات محدودکننده‌ای که از ابتدای همه‌گیری اعمال کرده است، ادامه می‌دهد.

دولت چین پس از اعتراض به محدودیت‌های شدید کووید-19 در این کشور، یک گام به عقب برداشت و تصمیم گرفت اقدامات را کاهش داده و واکسیناسیون را به‌ویژه افراد مسن تسریع کند.

ادعا شده است که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، اعتراضات را «واکنش دانشجویان و نوجوانان دانشگاهی می داند که تحت تأثیر این اقدامات قرار گرفته اند».Çin lideri Cinping'den Covid-19 protestoları yorumu

به گزارش خبرگزاری کوکچه به نقل از روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، اعتراضات ناشی از کووید-19 در این کشور در دیدار شی جین پینگ رئیس جمهور چین با چارلز میشل رئیس شورای اروپا که روز چهارشنبه به پکن سفر کرده بود، بر سر زبان ها افتاد.

یکی از مقامات هیئت میشل به این روزنامه گفت که رهبر چین گفت که معترضان اکثراً دانشجویان دانشگاه هستند و ناراحتی خود را از شرایط همه‌گیری که در 3 سال گذشته ادامه داشته است، ابراز کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میشل گسترش واکسیناسیون را توصیه کرد و اقدامات انجام شده توسط دولت را در این دیدار مطرح کرد، گفت: در حالی که رئیس جمهور علت وقوع اعتراضات را توضیح می دهد، اقدامات انجام شده طی سه سال به مشکل تبدیل شده است، زیرا اکنون مردم غرق شده اند. و اینکه معترضان اکثراً دانشجویان و نوجوانان هستند.

به گفته این مقام، در این دیدار که حدود 3 ساعت به طول انجامید، شی همچنین اظهار داشت که Omicron به نوع غالب اپیدمی در کشور تبدیل شده است و مرگبارتر از دلتا است. یکی دیگر از مقامات این هیئت با بیان اینکه شی نرخ پایین واکسیناسیون در جمعیت سالمندان را مشکل می داند و تاکید کرد که کمپین واکسیناسیون انبوه تسریع خواهد شد.

سخنان شی به عنوان نشانه ای از آمادگی چین برای کاهش تدابیر تعبیر شد.

پس از آن که 10 نفر در آتش سوزی که هفته گذشته در خانه قرنطینه شده در ارومچی در چین رخ داد، جان خود را از دست دادند، در بسیاری از شهرهای سراسر کشور اعتراضات علیه اقدامات کووید-19 برگزار شد. علاوه بر اعتراض به این اقدامات، مطالبات حقوق و آزادی نیز مطرح شد و در برخی تظاهرات شعارهایی مبنی بر استعفای شی نیز سر داده شد.

دولت چین تاکنون در بیانیه های رسمی وجود این اعتراضات را رد کرده است.

علائم خروج از “مورد صفر”

از سوی دیگر، پس از اعتراضات، نشانه هایی از جستجوی دولت پکن برای خروج از راهبرد پیشگیری و حفاظت از همه گیری موسوم به «صفر موارد» مشاهده شد.

سان چونلان، معاون نخست وزیر مسئول مبارزه با این بیماری همه گیر، در جلسه ای با کارشناسان کمیسیون ملی بهداشت اظهار داشت که باید تغییرات کوچک و تدریجی در اقدامات محدودکننده ایجاد شود.

در حالی که سان در این نشست برای اولین بار اعلام کرد که نوع Omciron “مسری تر اما کمتر کشنده” است، قابل توجه است که خبرگزاری رسمی شین هوا در اخبار خود در مورد این دیدار کلمه “مورد صفر” را درج نکرده است.

پس از این جلسه، قرنطینه نسبی در مناطق “پرخطر” در شهرهای گوانگکو و چونگ کینگ در جنوب کشور لغو شد، در حالی که افرادی که در تماس نزدیک با موارد مبتلا بودند، اجازه داشتند خود را در خانه منزوی کنند.

34 هزار و 980 مورد در 24 ساعت گذشته

تعداد موارد ابتلا در چین از پاییز به دلیل شیوع بیماری های ناشی از انواع فرعی بسیار مسری Omicron افزایش یافته است. بر اساس داده‌های کمیسیون ملی بهداشت، 4 هزار و 278 مورد با علائم بیماری و 30 هزار و 702 مورد بدون علامت در 24 ساعت گذشته در سرزمین اصلی چین شناسایی شده است، در حالی که هیچ‌کس به دلیل ابتلا به این ویروس فوت نکرده است.

علیرغم تعداد کم موارد نسبت به جمعیت و اکثریت آنها هیچ نشانه ای از بیماری را نشان نمی دهند، چین همچنان به اجرای اقدامات کنترلی سختگیرانه اپیدمی موسوم به “صفر موارد” ادامه می دهد.

این استراتژی با هدف سرکوب موارد کووید-19 در صورت بروز و قطع زنجیره انتقال، به اقدامات سختگیرانه و گسترده ای مانند قرنطینه، محدودیت های سفر، آزمایش انبوه، محدود کردن یا حفظ فعالیت های مدار بسته کسب و کارها در بخش تولید نیاز دارد. بخش تجارت و خدمات

این اقدامات علاوه بر تداخل در جریان عادی زندگی، بحث هایی را در زمینه هزینه های اقتصادی نیز به دنبال دارد.

در حالی که اکثر کشورها برای زندگی در هماهنگی خاصی با ویروس و اجتناب از اقدامات کنترلی که جریان زندگی و فعالیت‌های اقتصادی را مختل می‌کند، استراتژی‌هایی اتخاذ می‌کنند، چین به اقدامات محدودکننده‌ای که از ابتدای همه‌گیری اعمال کرده است، ادامه می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا