افغانستان

بازداشت چهار آموزگار و ده‌ها فرد ملکی دیگر در پنجشیر

چند منبع آگاه از پنجشیر می‌گویند که روز گذشته افراد طالبان دست‌کم ۴۰ فرد ملکی را از ولسوالی آبشار بازداشت کرده‌اند.

به گفته این منابع، طالبان این افراد را پس از آن بازداشت کرده‌اند که شب گذشته (۲۱ میزان) در یک کمین نیروهای جبهه‌ی مقاومت در منطقه «چهر علی» ولسوالی آبشار یک جنگ‌جوی طالبان زخمی شد.

باشند‌گان محل در گفت‌وگو با آمو این موضوع را تایید کرده و می‌گویند که کهن‌سالان، نوجوانان پاین‌تر از هژده سال و آموزگاران تربیه‌ی معلم و مکتب نیز شامل بازداشت شد‌گان استند که از سرنوشت‌شان تا کنون خبری در دست نیست.

منابع محلی می‌گویند که همه‌ی افراد بازداشت شده در منزل ویدا سعیدی عضو پیشین شورای ولایتی پنجشیر زندانی شده‌اند.

یکی از باشنده‌گان محل به آمو گفت که فواد فایض و آغا شرین افضلی دو تن از آماموزگاران تربیه معلم پنجشیر نیز در میان بازداشت شد‌گان‌ هستند.

یک منبع دیگر می‌گوید که رفیع‌الله و مسجدی دو تن از آموزگاران برحال مکتب «چهرعلی» هنگام بازگشت از مکتب به خانه‌های‌شان، از سوی طالبان بازداشت شده‌اند.

منبع دیگر می‌گوید که عوض علی باشنده‌ی «چهرعلی» را هنگام کشاورزی از بالای کشت‌زارش بازداشت کرده‌اند. این منبع می گوید که عوض علی با هیچ طرفی در تماس نبوده است.

خواستیم پاسخ رسمی طالبان را در مورد بازداشت افراد ملکی داشته باشیم، اما نصرت‌الله ملک‌زاده، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر به تماس خبرنگار آمو، پاسخ نداد.

هم‌چنان منابع از ولسوالی رُخه به آمو تایید کردند که دو روز پیش طالبان ۲۰ تن از افراد ملکی را در این ولسوالی نیز بازداشت کرده‌اند.

منایع از محل می‌گویند که این افراد از روستاهای بهادر خیل، بخشی خیل و قابضان ولسوالی رُخه بازداشت شده و به جای نامعلومی منتقل شده‌اند.

پیش از این نیز طالبان ۴۳ تن از باشندگان دره‌ی عبدالله خیل پنجشیر را بازداشت کرده اند. در یک ماه گذشته از سرنوشت این افراد بازداشت شده هیچ خبری در دست نیست.

این بازداشت‌های افراد ملکی از سوی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که ۱۴ میزان نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) از فرستادن هیاتِ سیاسی و حقوق بشری برای بررسی نقض حقوق بشر، از سوی طالبان در پنجشیر خبر داده‌ بود.

طالبان پس از تسلط‌ شان بر افغانستان در ولایت‌‌های شمالی به ویژه پنجشیر و بغلان به بازداشت، شکنجه، کوچِ‌ اجباری و کشتار افراد ملکی متهم هستند. بر مبنای گزارش‌های رسانه‌ها، درکم‌تر از یک سال این گروه تنها در ولسوالی‌های اندراب بغلان ۶۶ تن از افراد ملکی را به قتل رسانده‌اند.

از سوی دیگر، نوار ویدیوی که ما گذشته در رسانه‌ها نشر شد نشان می داد که طالبان اسیران جنگی در ولایت پنجشیر را به گونه‌ی گروهی به رگبار بسته و کشته اند.

طالبان پیوسته خبرهای بازدشت افراد ملکی و همچنان کشتار اسیران جنگی را رد کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا