افغانستاناقتصاد

طالبان مدعی کاهش ۱۲ درصدی نرخ تورم در یک سال گذشته شدند

در حالی که بیکاری، فقر روزافزون و بلند رفتن قیمت‌ها در کشور بیداد می‌کند، بانک‌ مرکزی طالبان مدعی شده که در یک سال گذشته (۱۴۰۱) نرخ تورم در کشور از ۱۵.۳ درصد به ۳.۵ درصد کاهش یافته است.

این ادعا را احمد جواد سداد، رییس سیاست‌ پولی بانک مرکزی طالبان، روز چهارشنبه، ۱۶ حمل، در یک نشست خبری در مرکز رسانه‎‌های این گروه در کابل مطرح کرده است.

سداد در عین‌ زمان ادعا کرده که در سال ۱۴۰۱ ارزش افغانی در برابر دالر افزایش ۱.۰۱ درصدی داشته است، در حالی که در یک سال قبل از آن نرخ افغانی در برابر دالر کاهش ۱۳.۸۶ درصدی داشت.

طالبان در حالی مدعی کاهش نرخ تورم در افغانستان شده‌اند که آمار‌های سازمان ملل متحد بیانگر افزایش فقر، ناداری و بیشتر شدن شمار گرسنه‌گان در این کشور است.

از سوی دیگر، با آن که دالر بیشترین نقش را در دادوستدهای روزمره افغانستان دارد و در یک سال اخیر قیمت‌ کالاهای مصرفی در نوسان بوده است، طالبان مدعی شده‌اند که توانسته‌اند ارزش افغانی را در برابر دالر افزایش دهند.

آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که آمارهای طالبان با وضعیت موجود در بازار خاروبار افغانستان در تضاد است و این گروه با ارایه آمارهای مبالغه‌آمیز در صدد انحراف اذهان عامه نسبت به عملکرد خود است.

دکمه بازگشت به بالا