افغانستانپناهندگانحقوق بشر

براساس گزارش‌ها، بریتانیا پناهجویان افغان بیشتری را به رواندا اخراج می‌کند

وزارت کشور بریتانیا اعلام کرد که قصد دارد گروه‌های بیشتری از پناهجویان رد شده را برای اخراج به رواندا بفرستد. بر اساس تصمیم جدید دولت این کشور، پناهجویانی از کشورهایی مانند افغانستان که قبلا درخواست پناهندگی‌شان رد شده بود، به رواندا منتقل خواهند شد.

پیش از این نیز حکومت بریتانیا اعلام کرده بود، پناهجویانی که بعد از سال ۲۰۲۲ به طور غیرقانونی وارد این کشور شده و پرونده پناهندگی‌شان رد شده، به رواندا فرستاده خواهند شد.

اما با تصمیم جدید، دامنه این اقدام گسترش یافته و هزاران پناهجوی دیگر که در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می‌برند نیز اخراج خواهند شد.

پناهجویان از کشورهای جنگ‌زده و ناامن معمولا مایل نیستند به کشورهای مبدا خود بازگردند و انتظار دارند که حتی در صورت رد شدن درخواست پناهندگی‌شان در بریتانیا بتوانند در این کشور بمانند.

با این حال، حکومت بریتانیا معتقد است که رواندا کشوری امن است و پناهجویان در صورت عدم تمایل به بازگشت به کشور خود، می‌توانند در رواندا ساکن شوند.

این تصمیم با انتقاد شدید فعالان حقوق بشر و نهادهای حامی پناهجویان مواجه شده است. آنان معتقدند که این اقدام راه‌حل مناسبی برای بحران مهاجرت نیست و بریتانیا باید به جای اخراج پناهجویان، سیستم پناهندگی خود را اصلاح کند.

دکمه بازگشت به بالا