افغانستان

جبهه آزادی: طالبان اجساد قربانیان درگیری سالنگ را به خانواده‌هایشان نسپرده‌اند

جبهه آزادی در خبرنامه‌ای از تمامی کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته است، تا هنگامی که جسدهای قربانیان به خانواده‌هایشان سپرده نشده خبرهای ناموثق در این باره را پخش نکنند.

جبهه آزادی در این خبرنامه که به روز شنبه ۲۶ ماه حمل آن را منتشر کرده گفته است با گذشت ۵ روز از کشته شدن چند تن از اعضای این جبهه در نبرد با طالبان در سالنگ جنوبی، هنوز هم اجساد قربانیان به خانواده‌هایشان تسلیم نشده است.

این جبهه در خبرنامه‌ی خود می‌گوید که طالبان تاکنون تنها جسد یک تن از قربانیان این درگیری را به خانواده‌اش تسلیم کرده‌اند؛ اما اجازه نداده‌اند تا مراسم جنازه و فاتحه خوانی برای او برگزار شود.

جبهه آزادی گفته است با آن که کمیته جهانی صلیب سرخ برای سپردن اجساد قربانیان درگیری روز سه شنبه هفته گذشته در سالنگ جنوبی به خانواده‌هایشان می‌کوشد، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

جبهه آزادی به روز سه شنبه هفته گذشته از درگیری شماری از نیروهایش به فرماندهی اکمل امیر در سالنگ جنوبی با طالبان خبر داد و کشته شدن بصیر اندرابی، فهیم سالنگی، برهان اندرابی، عبدالصبور فاریابی و قربانعلی بامیانی را در پروان تایید کرد.

با آنکه وزارت دفاع طالبان در توئیتی اعلام کرد که اکمل امیر مسوول نظامی جبهه آزادی در درگیری با افراد طالبان در پروان با ۷ همکارش کشته شده است، اما جبهه آزادی کشته شدن این فرمانده خود را تایید نکرده است.

پس از این رویداد طالبان در پنج روز گذشته تصویرهایی را در شبکه‌های اجتماعی پخش کرده و گفته‌اند که مربوط به اکمل امیر است اما جبهه آزادی و نزدیکان اکمل امیر تاکنون مرگ او را تایید نکرده‌اند.

جبهه آزادی از تمامی شهروندان کشور می‌خواهد که به شایعه پراکنی‌ها در مورد کشته شدن اعضای این جبهه باور نکنند.

جبهه آزادی همچنین از تمامی کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد تا هنگامی که جسدهای قربانیان به خانواده‌هایشان سپرده نشده‌ و جزئیات این رویداد روشن نشده از پخش اطلاعات ناموثق خودداری کنند.

این جبهه یک بار دیگر از آزار و اذیت خانواده‌ها و نزدیکان قربانیان جبهه آزادی از سوی طالبان خبر داده و از نهادهای دفاع از حقوق بشر و ملل متحد می‌خواهد به این مسئله توجه کنند.

در همین حال کمیسیونِ‌ مستقلِ‌ حقوقِ‌ بشرِ افغانستان، حمله طالبان به خانه‌های خانواده و نزدیکان اعضای جبهه مقاومت و بازداشت شماری از آنان را نکوهش کرده است.

این کمیسیون می گوید که طالبان اعضای خانواده و نزدیکانِ قربانیان جبهه آزادی را اذیت، تحقیر و بازداشت کرده‌اند.

این کمیسیون گفته است که طالبان باید جلوی رویکردهای ظالمانه‌ی افرادِ تحتِ امرِ خویش را بگیرند و بازداشت‌شدگان «بی‌گناه» را آزاد سازند.

دکمه بازگشت به بالا