۷۰ درصد نفوس ولایت بلخ به ویروس کرونا مبتلا شدند

رئیس شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخ گفت: ۱۱فرد مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در شفاخان کووید ۱۹ شهرمزارشریف فوت کرده اند و احتمال اینکه حدود ۷۰ درصد از نفوس ولایت بلخ به ویروس کرونا مبتلا باشند وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری کوکچه؛ محمد فرهاد عظیمی، والی ولایت بلخ در نشست کمیته مبارزه با ویروس کرونا امروز چهارشنبه ( ۱۹ جوزا ) در سالن جلسات مولانا جلاالدین محمد بلخی گفت: تطبیق وضع محدودیت در مساجد و مراکز دیگر رضایت بخش نیست و بی توجهی مسئولین در تطبیق وضع محدودیت یا قرنطینه تصمیم گیری های رهبری حکومت محلی بلخ را مورد تمسخر مردم قرار داده است.

وی افزود: علمای دین فاتحه خوانی ها را در مساجد تعطیل نکردند و فیصله کمیته مبارزه با کرونا فقط در روی کاغذ باقی مانده است و حتی بعضی از موسئسه ها نشست های عمومی را برگزار نمودند.

والی بلخ به مسئولین ادارات دولتی در این ولایت دستور داد که وضع محدودیت را برای حفظ سلامتی مردم جدی پیگیری نمایند و از مردم خواست در قسمت قرنطین و تجمعات بی مورد خودداری کنند.

عظیمی ادامه داد: ادارات حکومتی و تمامی اصنافی که در توافق نامه کمیته مبارزه با کرونا فعالیت های شان ممنوع شده است هیچ نوع مجلسی و فعالیت عمومی را انجام نخواهند داد و روضه حضرت علی علیه السلام نیز مسدود خواهد شد و در صورت تخلف برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و این محدودیت ها تا ۵ سرطان سال جاری ادامه خواهد داشت.

داکتر محمد افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ اظهار داشت: باید به علمای دین هدایت داده شود تا از تجمع و برگزاری نماز جماعت خودداری نمایند و اگر نپذیرفتن حداقل ۱۳۰ مسجد که تحت پوشش وزارت حج و اوقاف هستند باید امتیازات حکومتی شان را قطع شود.

مولوی حقجو مدیر مدرسه اسدیه شهرمزارشریف گفت: نماز جماعت و تجمعات عمومی در سطح ولایت بلخ باید متوقف شود چون در شرایط کنونی حیات انسان در خطر است و حفاظت از جان فرض می باشد.

حجت الاسلام امیر محمد ضیایی، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان در بلخ گفت: فاتحه خوانی، نماز جماعت و جمعه به دستور کمیته مبارزه با کرونا در شهرمزارشریف ممنوع اعلام شد اما متاسفانه بطور شایسته رعایت نشد و ما از مردم و مسئولین می خواهیم که ویروس کرونا را جدی بگیرند و به دستور مسئولین بهداشتی کشور و ولایت گوش بدهند.

در همین حال غوث الدین انوری، رئیس شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی خاطر نشان ساخت:طی ۲۴ ساعت گذشته یکصد جنازه در دو قبرستان در شهرمزارشریف دفن شده که احتمال ۹۰ فیصد از این افراد بر اثر ویروس کرونا فوت کرده باشند.

وی اظهار داشت: ۱۱ فرد مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در شفاخان کووید ۱۹ شهرمزارشریف فوت کرده اند و احتمال اینکه حدود ۷۰ درصد از نفوس ولایت بلخ به ویروس کرونا مبتلا باشند وجود دارد.

وی یادآور شد: مردم در قسمت نکات بهداشتی و دستورالعمل صحی بی توجه هستند و باید عرض کنم که بعضی از افراد وابسته به بیماران ویروس کرونا حتی داکتر ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند که برای ما قابل قبول نیست و باید در چنین شرایط مردم همکار صحت عامه و داکتران خود باشند.

شایان ذکر است: با شیوع موج سوم کرونا در سطح شهرمزارشریف قیمت لوازم بهداشتی از قبیل ماسک و مایع ضد عفونی نیز افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا