افغانستان

تجلیل طالبان از روز جهانی مهاجران در اوج مهاجرت افغان‌ها

طالبان در برنامه تجلیل از روز جهانی مهاجران وعده بازگشت افغان ها را به وطن دادند.

روند مهاجرت افغان‌ها بعد از سقوط نظام جمهوری به دست طالبان افزایش بی پیشینه‌ای داشته است، با این حال حکومت طالبان در برنامه تجلیل از روز جهانی مهاجران وعده بازگشت افغان ها به وطن را داد.

روز شنبه ۱٨ دسامبر/۲۷ آذر (قوس)، حکومت طالبان در کابل از روز جهانی مهاجران تجلیل کرده و مقام های طالبان به این مناسبت تاکید کردند که در بهار آینده زمینه بازگشت افغان ها را فراهم میکنند.

ملا محمد حسن آخند، رئیس الاوزرای حکومت طالبان در یک پیام به مناسبت روز جهانی مهاجران گفت که رسیدگی به مشکلات بیجا شدگان و مهاجران افغانستان جزو اولویت های کاری حکومت است.

وی در پیام خویش افزوده است که در جریان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان به مشکلات مهاجران افغان هیچگونه رسیدگی صورت نگرفته و به دلیل وجود فساد در حکومت پیشین میزان مهاجرت از افغانستان بیشتر شده بود.

رئیس الوزرای حکومت طالبان تاکید کرد که امارت اسلامی در جریان سه ماه گذشته زمینه حل مشکلات بیجا شدگان داخلی را فراهم کرده و هزاران بیجا شده داخلی به خانه های شان برگشتند و اکنون در پی حل معضل مهاجرت است.

خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان نیز در این مجلس حضور نیروهای ناتو در افغانستان را دلیل اصلی مهاجرت افغان ها دانست.

او گفت: “در جریان اشغال افغانستان از سوی آمریکا و هم پیمانانش، حدود ۱٫۵ میلیون افغان کشته، میلیون ها افغان معلول و میلیون ها افغان مجبور به ترک خانه و وطن شان شدند”.

شیر محمد عباس استانکزی معین وزارت خارجه طالبان و عضو پیشین دفتر طالبان در قطر نیز بیان کرده است که افغانستان نسبت به هر کشور دنیا بیشترین مهاجر را در جهان به ویژه کشورهای همسایه دارد اما “حالا با آمدن امارت اسلامی این مهاجران می‌توانند از هر طریقی به کشور برگردند و امارت اسلامی برای آنان کار و وظیفه پیدا خواهد کرد.”

این عضو کابینه طالبان از مخالفان سیاسی امارت اسلامی نیز خواست که به افغانستان برگردند و به زندگی خود ادامه دهند؛ زیرا عفو عمومی از سوی طالبان اعلام شده و امارت اسلامی زمینه زندگی مسالمت آمیز را برای آنان فراهم خواهد کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این برنامه از کشور های همسایه افغانستان خواست تا بار مسئولیت مهاجران افغان را تحمل نمایند و به زودی زمینه بازگشت آنها فراهم خواهد شد.

او افزود: “اکنون صلح و امنیت در افغانستان برقرار شده است و به زودی زمینه های اقتصادی نیز فراهم میشود و سال آینده ما شاهد بازگشت هزاران عودت کننده به افغانستان خواهیم بود”.

مجاهد از کشور های همسایه افغانستان و سایر کشور های که مهاجران افغان در آن کشور ها پناه برده اند، خواست تا برای عودت نمودن افغان ها همکاری نمایند، وی همچنان از سازمان های بین المللی خواست که برای رفع نیازمندی های عودت کنندگان تلاش نمایند و حکومت طالبان را تنها نگذارند.

سخنگوی طالبان افزود: “ما بیشتر نیازمند همکاری های سازمان های خیریه بین المللی هستیم تا عودت کنندگان را در عرصه های صحی (بهداشتی)، حمل و نقل، تعلیم و تربیت، ارائه خدمات اولیه و تهیه مسکن کمک نمایند”.

این برنامه با حضور نمایندگان سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (UNHCR) در افغانستان برگزار شد. نمایندگان این سازمان ها نیز برای کمک های بشردوستانه با مهاجران و عودت کنندگان افغان اعلام همکاری کردند.

این درحالی است که پس از تسلط طالبان در افغانستان بر شمار مهاجران افغان افزوده شده و بخشی بزرگی از جوانان، کارمندان حکومت پیشین، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران مجبور به ترک افغانستان شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا