افغانستانجهان

ریشی سوناک نخست وزیر جدید بریتانیا شد

ریشی سوناک ۴۲ ساله که از پدر و مادری هندو پنجابی متولد شده است، لحظاتی پیش به عنوان برنده رقابت برای رهبر حزب محافظه کار انگلیس اعلام شد.

حزب محافظه کار انگلیس در شرایط فعلی با در اختیار داشتن اکثریت کرسی های پارلمان، حزب حاکم انگلیس است که نخست وزیر را تعیین می کند.

سوناک حدود دو ماه پیش رقابت نخست وزیری را به خانم لیز تراس واگذار کرده بود اما با استعفای لیز تراس و انصراف سایر رقبا او به این مقام دست یافت.
ریشی سوناک متولد ۱۲ مه ۱۹۸۰) سیاستمدار بریتانیایی از حزب محافظه کار است که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ رئیس خزانه بریتانیا بود و هم اکنون نخست وزیر بریتانیا است

سوناک از سال ۲۰۱۵ نماینده پارلمان (MP) برای ریچموند (Yorks) در یورکشایرشمالی است. او در رقابت برای کسب رهبری حزب محافظه کار انگلیس همراه لیز تراس به مرحله پایانی رقابت راه یافت اما دوشنبه ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ این رقابت را واگذار کرد و از کسب رهبری حزب محافظه کار و نخست‌وزیری بریتانیا بازماند.

سوناک در ساوت‌همپتون از پدر و مادری هندو پنجابی از هندوان پراکنده که خود در میان هندی‌های جنوب شرق آفریقا بزرگ شده بودند و بعدها به بریتانیا مهاجرت کردند، متولد شد.

سوناک در کالج وینچستر تحصیل کرد. او در ادامه فلسفه، سیاست و اقتصاد را در کالج لینکلن، آکسفورد خواند و مدتی بعد مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد به عنوان تحلیلگر فولبرایت دریافت کرد. در حین تحصیل در استنفورد، او با همسر آیندهٔ خود آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی، تاجر میلیاردر هندی که شرکت اینفوسیس را تأسیس کرد، آشنا شد.

سوناک و مورتی در سال ۲۰۲۲ با مجموع ثروت ۷۳۰ میلیون پوند، ۲۲۲مین افراد ثروتمند بریتانیا هستند.[۹] سوناک پس از فارغ‌التحصیلی برای گلدمن ساکس و سپس به عنوان یک شریک در صندوق پوشش ریسک شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری برای کوکان و «Theleme Partners» لندن کار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا