تاکید نهاد‌های حامی خبرنگاران بر لغو محدودیت‌ها بر رسانه‌ها از سوی طالبان

برخی از نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان از حذف نام کشور از ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند که باید محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان را بردارند.

مرکز خبرنگاران افغانستان نگرانی ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها در بارۀ وضعیت آزادی بیان در این کشور را بجا خوانده و تاکید کرده است که پس از حاکمیت طالبان بر کشور، خشونت‌ها علیۀ خبرنگاران و محدودیت‌ها بر رسانه‌های افغانستان افزایش یافته است.

کانادا و هالند، به عنوان روسای مشترک ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها (MFC) روز جمعه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) اعلام کردند که عضویت افغانستان در این ائتلاف لغو شد. در بیانیه این ائتلاف آمده است: «برای ائتلاف آزادی رسانه‌ها روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان متاسفانه دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد. در واقع، وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های جدی است.»

مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌ای افزوده است که در جریان بیشتر از یک سال گذشته، حد اقل ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها به ثبت رسانده که این واقعات شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی کشته‌شدن دو کارمند رسانه‌ای بوده است.

در خبرنامه آمده است: مرکز خبرنگاران افغانستان از امارت اسلامی می‌خواهد که به تعهد خود مبنی بر قابل اجرا بودن قانون رسانه‌های همگانی و قوانین و مقرره‌های مرتبط (مصوب نظام جمهوری) عمل کند و ضمن احترام به رسانه‌های آزاد، محدودیت‌های اعمال شده بر رسانه‌ها و خبرنگاران را بردارند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در حدود یک سال گذشته ۲۱۹ رسانهٔ چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از فعالیت باز مانده است. به گفتۀ این سازمان، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت، اما در حال حاضر تنها، ۳۲۸ رسانه در این کشور فعال است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان نیز ضمن ابراز نگرانی از حذف این کشور از ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها می‌گوید که نیاز است تا نهادهای بین‌المللی و حکومت طالبان برای حل مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران افغان همکاری بیشتر کنند.

دکمه بازگشت به بالا