افغانستانجهان

وزیر خارجه قطر: از تصمیم طالبان در مورد مکاتب دخترانه «شوکه» شدیم

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه‌ای گفته است که از تصمیم طالبان در مورد بستن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم «شوکه» شده است.

محمد بن عبدالرحمان در مصاحبه به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، از طالبان خواست که در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان وضع کرده است، از وزیر امور خارجه قطر پرسید، از نقش میانجی‌ که در روند صلح افغانستان بازی کرده، پیشمان است؟ پاسخ وزیر خارجه قطر این بود که هرگز از این نقش پیشمان نشده است؛ زیرا میانجی‌گری قطر سبب نجات جان‌ها شده است.

قطر روابط نزدیک با طالبان دارد. این کشورها میزان مذاکرات طالبان و امریکا بود که منجر به امضای توافق‌نامه دوحه شد. دفتر سیاسی طالبان از چندین سال به این سو در دوحه فعال است.

با این حال، وزیر امور خارجه قطر گفت که از طالبان بارها خواسته است که سیاست خود را تغییر دهند و به وعده‌های خود به جامعه جهانی عمل کنند به دختران اجازه دهند که به مکتب بروند و زنان به کار برگردند.

به گفته او، طالبان را بارها تشویق کرده است که دولت فراگیر تشکیل دهند و علیه هیچ بخشی افغانستان تبعیض نکنند.

پس از تصمیم طالبان برای بستن مکاتب برای دختران بالاتر از صنف ششم، وزارت خارجه قطر یک اعلامیه صادر کرد و «نگرانی و ناامیدی» شدید خود را بیان داشت. این وزارت از طالبان خواسته بود که در ارتباط به حقوق زنان براساس «اصول اسلامی» عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا