افغانستان

مسدود شدن دانشگاه‌ها بر روی دختران؛ باطلان در برابر موجی از خشم و نفرت شهروندان

در پی صدور دستور تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‎های افغانستان از سوی گروه طالبان، شهروندان افغانستان به صورت گسترده خشم و انزجار خود را از این تصمیم نشان داده‌اند.

اکنون موج اعتراضات به تصمیم گروه طالبان در حال سراسری شدن است؛ موجی که دامنه آن از شرق تا جنوب افغانستان را در بر می‏گیرد.

اعتراضات به تصمیم گروه طالبان مبنی بر مسدود کردن دانشگاه‎ها بر روی دختران دانشجو، توسط دخترانی آغاز شد که در مقابل دانشگاه کابل تجمع کردند.

این دختران از فردای انتشار دستور گروه طالبان، در مقابل این دانشگاه تجمع کردند و خواستار ورود به دانشگاه شدند اما با نیروهای مسلح گروه طالبان مواجه شدند.

دیروز نیز شماری از زنان و دانشجویان دختر، به جاده‌های کابل بر آمدند و به ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها از سوی گروه طالبان اعتراض کردند و شعار «یا همه یا هیچ‌کس» را سر دادند.

طالبان اعتراض زنان را در کابل سرکوب کردند و شماری از آنها را لت و کوب و شماری را نیز بازداشت کردند.

بر اساس گزارش منابع محلی به خبرنگار شفقنا، حدود شش نفر از معترضان توسط نیروهای طالبان بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

اعتراض در دانشگاه‌ها
علاوه بر اعتراض زنان در کابل، دانشجویان در دانشگاه ننگرهار در شرق افغانستان و قندهار در جنوب این کشور نیز به تصمیم گروه طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش دختران در دانشگاه‏ها، اعتراض کردند.

صبح روز چهارشنبه،پس از ممانعت جنگجویان طالبان از حضور دختران دانشگاه ننگرهار، دانشجویان پسر دانشکده پزشکی این دانشگاه ورق‌های امتحان را پاره و صحنه امتحان را ترک کردند.

آنها سپس همراه با دانشجویان دختر، در محوطه این دانشگاه تجمع کردند و شعار «یا همه یا هیچ‌کس» را سر دادند و تاکید کردند که تا زمانی که به دانشجویان دختر اجازه تحصیل داده نشود، در صنف‌های درسی دانشگاه حاضر نخواهند شد.

پس از ننگرهار در شرق افغانستان، دانشجویان در قندهار در جنوب این کشور نیز به تصمیم گروه طالبان اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه قندهار نیز همانند دانشجویان ننگرهاری، صنف درسی را ترک کردند و گفتند بدون هم‌صنفی‌های دختر شان حاضر نیستند در صنف‌های درسی اشتراک کنند.

علاوه بر اعتراض دانشجویان به تصمیم گروه طالبان، استادان دانشگاه‌های مختلف کشور به این تصمیم واکنش گسترده نشان دادند.

استادان دانشگاه‌های مختلف کشور یکی پی‌دیگری اعلام کردند که در اعتراض به محرومیت دختران از آموزش و تحصیل، از سمت خود استعفا می‌دهند.

بر اساس آمارهای که در شبکه‏های اجتماعی افغانستان منتشر شده، حدود 60 تن از استادان دانشگاه‌های مختلف این کشور در واکنش به این تصمیم گروه طالبان استعفا داده‏اند.

طوفان تویتری
با مسدود شدن دانشگاه‏ها و تمام مراکز آموزشی خصوصی توسط گروه طالبان بر روی دختران، شهروندان افغانستان در واکنش به این تصمیم، در شبکه اجتماعی تویتر یک کمپاین راه اندازی کردند.

شهروندان افغانستان با استفاده از هشتگ «#LetHerLearn» به تصمیم گروه طالبان اعتراض می‎کنند و خواستار لغو این تصمیم هستند.

آزیتا غنی زاده، یکی از کاربران تویتر با همرسانی ویدیوی اعتراض دانشجویان در ننگرهار، نوشته است: «این تنها راه است، مردان و زنان باهم برای دسترسی زنان و دختران به آموزش مبارزه کنند.»

لاله عثمانی نیز نوشته است: «پس از دو دهه مبارزه برای حقوق اولیه بشری، زنان از جامعه حذف می‌شوند؛ زیرا حقوق آنها یکی یکی سلب می‌شود.»

او افزوده: «سکوت در برابر این اقدام نه تنها شرم‌آور است، بلکه جنایت علیه بشریت است.»

اعتراضات به تصمیم گروه طالبان مبنی بر مسدود شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بر روی دختران، در حال گسترش است و ممکن است شهروندان در ولایت‌های مختلف دست به اعتراض بزنند.

تاکنون کشورهای مختلف، نهادهای بین‏ المللی و فعالان حقوق زن از سراسر جهان به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند و آن را «جنایت علیه بشریت» خوانده‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و محمد امین احمدی، عضو پیشین هیأت مذاکره صلح این کشور، تصمیم اخیر طالبان را «آپارتاید جنسیتی» خوانده ‎اند.

با وجود همه این اعتراضات، مقامات طالبان اما در حال دفاع از تصمیم خود هستند و وزیر تحصیلات عالی این گروه می گوید که آموزش دختران در برخی از رشته‏ های تحصیلی در تضاد با «عزت افغانی» بود.

دکمه بازگشت به بالا