افغانستانجهان

نگرانی رهبران جهان در سازمان ملل؛ افغانستان با بحران بشری و قحطی شدید روبه‌رو است

یکی از مهم‌ترین محورهای بحث در ۷۷- مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بحران جاری در افغانستان تشکیل می‌دهد و رهبران جهان از وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

امانوئل مکرون؛ رییس جمهور فرانسه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: افغانستان با یک بحران بشری و قحطی شدید روبه‌رو است. او درخواست کرد که قحطی در افغانستان به حیث بخشی از دستور کار مشترک جهان در نظر گرفته شود.

در همین حال، اولاف شولتز؛ صدراعظم آلمان نیز از جامعه جهانی خواست که در مورد محرومیت دختران افغانستان از آموزش توسط طالبان، بی‌تفاوت نباشد.

او همچنین گفت: هیچ‌کس در برابر محرومیت دختران افغان از تحصیل و تخطی از حقوق بشری آن‌ها توسط طالبان، نباید سکوت کند.

این در حالی است که با روی ‌کار آمدن طالبان در کشور، آلمان بعد از امریکا بیش از هر کشور دیگر، پناهجویان افغان را پذیرفته‌است.

اولاف شولتز با اشاره به این موضوع گفت: آلمان میلیون‌ها پناهنده از افغانستان، شرق میانه و اخیراً از اوکراین را پذیرفته و به این کار خود افتخار می‌کند.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: طالبان باید اقدامات لازم را در زمینه‌های آزادی‌های مدنی و حقوق بشری شهروندان خود انجام دهند.

اردوغان افزود: به تحولات مثبت در افغانستان خوشبین است و از افغان‌ها حمایت می‌کند.

در همین حال، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی افتتاحیه‌اش در ۷۷ – مین مجمع عمومی این سازمان ضمن تاکید مکرر بر بازگشایی فوری دروازه‌های مکاتب به روی دختران از طالبان خواست که محدودیت‌های وضع شده بر دختران افغان را لغو کند.

گوترش همچنین گفت که «من از مقامات در افغانستان می‌خواهم فورا تمام محدودیت‌های دسترسی دختران به تحصیلات متوسطه را لغو کنند.»

از سوی دیگر، کاپیتان تیم دختران رباتیک افغانستان نیز در حضور رهبران جهان در آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک در مورد وضعیت دختران افغانستان سخنرانی کرد.

او گفت: اگر دختران افغان مستحق تحصیل هستند، اجازه ندهید من و خواهران افغانم قربانی سیاست‌های جهانی شویم.

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل در نشست «تحول آموزش» که توسط یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان افغان، یونسکو، کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و چند کشور و نهاد دیگر به‌خاطر اقدام فوری برای «آموزش در مواقع اضطراری» برگزار شده‌بود نیز خواهان بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان شد.

در این نشست که اکثر رهبران کشورهای جهان شرکت دارند، نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل نیز قرار است به نمایندگی از مردم افغانستان در روز آخر این نشست سخنرانی خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان در کشور، مکتب‌ها برای دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم تعطیل شده و اکثر دختران دانش‌آموز از آموزش‌ بازمانده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا