افغانستانجهان

امارت اسلامی گزارش وزارت خارجه امریکا مبنی بر حضور گروه‌های «تروریستی» در افغانستان را رد کرد

امارت اسلامی گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا مبنی حضور و فعالیت گروه‌های «تروریستی» در افغانستان را رد کرده تاکید کرده که امارت اسلامی بر تمامی افغانستان کنترول داشته و این اظهارات «تبلیغات» است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی روزیکشنبه، یازدهم قوس با ارسال نوار صوتی به خامه‌پرس گزارش وزارت خارجه امریکا را «دور از حقیقت» دانسته است.

وزارت خارجه امریکا روزجمعه، اول دسامبر گزارش سالانه خود در مورد تروریستم در جهان منتشر کرده که در آن گفته شده عناصر گروه‌های القاعده و داعش و دیگر‌های « گروه‌های هراس افگن منطقه‌ای» هنوز هم در افغانستان فعال هستند.

در گزارش سالانه‌ تروریزم وزارت خارجه ایالات متحده در مورد تروریسم جهانی آمده است که تلاش امارت اسلامی برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی واضح نیست و برخی از عناصر گروه‌های هراس‌افگن منطقه‌ای هنوز در این منطقه فعال هستند.

در این گزارش با اشاره به اینکه حملات شاخه خراسان داعش در افغانستان که عمدتا غیرنظامیان را هدف قرار می دهد ادامه داشته تاکید شده که «در سال ۲۰۲۲، داعش خراسان حمله‌های فرامرزی را در پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان انجام داد و جاه‌طلبی خود را برای حمله به غرب حفظ کرد».

بر اساس گزارش گروه‌های وابسته به القاعده همانند گروه القاعده در شبه قاره هند نیز وجود دارد، اما توانایی انجام حمله از افغانستان به غرب را ندارند.

در همین حال این وزارت مدعی شده که امارت اسلامی قبل از حمله امریکا بر ایمن الظواهری، رهبر سابق القاعده در کابل بر او پناه داده بود.

ازسوی‌هم سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به این گزارش تاکید کرده که « گزارش وزارت خارجه امریکا بخش که مربوط به افغانستان می شود، حقیقت نداشته، این معلومات ناتکمیل و تبلغات بوده، در افغانستان کسی یا گروه نیست که تهدیدی به کشور‌های دیگر باشد بلکه امارت اسلامی بر تمام افغانستان کنترول داشته و اجازه فعالیت بر ضد هیچ کشوری را نمی دهد.»

این در حالی است که پیش از این نیز گزارش‌های متعددی مبنی بر حضر گروه‌های تروریستی در افغانستان نشر شده که همواره از سوی امارت اسلامی رد شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا