افغانستان

دستور مسدود شدن آرایش‌گاه‌های زنانه در بامیان صادر شد

اداره‌ی امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بامیان، دستور مسدود شدن آرایش‌گاه‌های زنانه را صادر کرده‌است.

پس از سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت، محدودیت‌های زیادی بر سر راه زنان و دختران در کشور وضع شده‌است.

طالبان در همان روزهای اول بازگشت به کابل، تصاویر زنان را از روی دروازه‌ی آرایش‌گاه‌های زنانه در ولایت‌های گوناگون کشور جمع‌آوری و مخدوش کردند.

سارا، یکی از آرایش‌گران در ولایت بامیان است، او می‌گوید: «یک خانم می‌تواند کار کند و نان‌آور خانواده‌اش باشد و در ساختن جامعه‌ی خود سهم بگیرد. ما می‌خواهیم مردان افغانستان دوشادوش زنان کار کرده و از آن‌ها حمایت کنند.»

سارا درحالی که ناراحت است، ادامه داد: «دیروز بعد از اینکه طالبان آمدند و به ما اِخطار دادند که دیگر نمی‌توانید اینجا بیایید، هر قدمی که می‌گذاشتم، فکر می‌کردم همگی به من می‌خندند و این کار طالبان باعث شد که من از نگاه روانی به‌هم بریزم.»

نفیسه، یکی دیگر از آرایش‌گران در بامیان افزود که خانم‌ها واقعن دیگر تحمل این همه درد را ندارند و نمی‌دانند چه‌ کار کنند.

او گفت: «من اینجا با هزار امید کار می‌کردم. در کنار اینکه خودم مشغول کار بودم، برای چند زن دیگر نیز شغل ایجاد شده بود و آن‌ها می‌توانستند ضمن آموزش هنر آرایش‌گری، از این راه مخارج زندگی ‌شان را تامین کنند. من واقعن نمی‌توانم احساس مملو از درد خود را بیان کنم.»

یکی دیگر از آرایش‌گران زن در بازار بامیان نیز تاکید کرد: «طالبان همیشه در کارهای ما مزاحمت می‌کنند، بدون اجازه وارد آرایش‌گاه‌ها می‌شوند. این‌ها که دَم از اسلام می‌زنند، آیا در اسلام جایز است که بدون اجازه وارد محلات زنانه شوند و آن‌ها را اذیت کنند؟»

طالبان برای زنان آرایش‌گر در این ولایت گفته‌اند که جای زنان در خانه است نه در بیرون.

با این حال، زنان آرایش‌گر در بامیان می‌گویند که هیچ شغل دیگری ندارند و از این طریق هزینه‌ی زندگی شان را تامین می‌کنند.

شماری از مسوولان آرایش‌گاه‌های زنانه که تاکنون در شهر بامیان فعالیت دارند، از اقدام طالبان برای بستن آرایش‌گاه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌گویند که اگر این تصمیم در سطح عموم عملی شود، کار و شغل خود را از دست خواهند داد و هیچ راه درآمد دیگری ندارند.

در شهر بامیان ۱۰ آرایشگاه زنانه فعالیت دارد که با وجود دستور طالبان برای بسته شدن آنها این آرایشگاه ها همچنان فعالیت دارند.

زنان در دو دهه‌ی گذشته توانستند به ‌حقوق و آزادی‌های خود به‌گونه نسبی دست یابند؛ اما با روی‌کار آمدن مجدد طالبان، بار دیگر این آزادی‌ها با خطر شدید از بین رفتن روبه‌رو شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا