افغانستانجهان

پاکستان و طالبان در مورد حل مساله حصارکشی مرزی گفتگو می‌کنند

یک رسانه پاکستانی به نقل از یک مقام بلندپایه این کشور از تفاهم طالبان و اسلام‌آباد برای حل مساله حصارکشی مرز از طریق گفت‌وگو گزارش داده است.

به گزارش کوکچه به نقل از اکسپرس تریبون، این تفاهم بین دو طرف پس از آن به دست آمده است که نیروهای طالبان در مرز پاکستان در ننگرهار هفته گذشته تلاش کردند تا مانع حصارکشی مرزی از سوی نیروهای پاکستانی شودند.

این منبع که نخواسته است از او نام برده شود، گفته است که رییس استخبارات طالبان در ننگرهار تلاش کرده است که تا حصارها را بردارد، اما این تصمیم مورد تأیید رهبری طالبان نبوده است.

به گزارش اکسپرس تربیون، بلافاصله پس از این حادثه، پاکستان و طالبان در بالاترین سطح تماس برقرار کردند و توافق صورت گرفته است که این موضوع از طریق گفت‌وگو حل شود.

همچنین دو طرف توافق کرده‌اند که اوضاع را تشدید نکنند، اما در برخی از هم‌ترازی‌ها در مورد مساله حصارکشی وجود دارد که دو طرف این موضوع را حل می‌کنند.

مقام پاکستانی گفته است که از طالبان خواسته شده است که قبل از تعمیر حصار، خط مرزی را هماهنگ کنند.

اکسپرس تریبون هم‌چنان از سفر ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع ملی طالبان از محل مناقشه در ولایت ننگرهار خبر داده است. به گزارش این رسانه، مقام پاکستانی گفته است که ملا یعقوب به فرماندهان محلی طالبان دستور داده است که در آینده چنین اقداماتی را روی دست نگیرند.

درگیری در مرز افغانستان و طالبان به گزارش اکسپرس تریبون یک روز پیش از برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی رخ داده بود. این نشست هفت گذشته در نزدهم دسامبر در اسلام‌آباد درباره افغانستان برگزار شد.

ویدیوهایی که از صحنه درگیری‌ها نشر شده است، نیروهای طالبان را نشان می‌دهد که سیم خاردار را که نیروهای پاکستانی برای حصارکشی به کار می‌بردند، ضبط کرده‌اند. سربازان طالبان به پاکستان هشدار می‌دهند که دست از این گونه اقدامات در آینده بردارند.

خط دیورند پیس از ایجاد آن همواره محل مناقشه بین افغانستان و پاکستان بوده است. پاکستان می‌گوید که دیورند یک مرز به رسمیت شناخته شده بین‌المللی است، اما حکومت‌های افغانستان هنوز آن را «خط فرضی دیورند» می‌خواند.

پاکستان تقریبا حصارکشی خط دیورند را تکمیل کرده است. حکومت ساقط شده اشرف غنی متهم شده بود که درباره حصارکشی مرزی با پاکستان توافق‌نامه پنهانی امضا کرده است. سیاست اعلامی و رسمی حکومت اشرف غنی مخالف حصارکشی مرزی بود

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا