افغانستانجهان

رئیس جمهور ترکیه به اوکراین رفت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در اوکراین خواهد بود. پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، وی برای اولین بار با زلنسکی رهبر اوکراین دیدار خواهد کرد. نشست سه جانبه سران نیز با حضور گوترش دبیرکل سازمان ملل در لویو برگزار می شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعت ۰۹:۱۵ دقیقه برای دیدار رسمی با هواپیمای شخصی “TUR” به اوکراین رفت. فوات اوکتای معاون رئیس جمهور و عبدالله دولک معاون فرماندار آنکارا و سایر مقامات از فرودگاه اسنبوغا با اردوغان وداع کردند.

رئیس جمهور اردوغان، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی، هولوسی آکار وزیر دفاع ملی، وهیت کیریشچی وزیر کشاورزی و جنگلداری، محمد موش وزیر تجارت، هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی فخرالدین آلتون، سخنگوی ریاست جمهوری، ابراهیم کالین، اسماعیل دمیر، رئیس صنعت دفاعی، اومر چلیک معاون رئیس حزب عدالت و توسعه و سخنگوی حزب و هالوک بایراکتار، مدیر کل بایکار نیز در این سفر حضور دارند.

اولین بازدید از اوکراین پس از جنگ

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برای اولین بار پس از جنگ به اوکراین می رود. رئیس جمهور در شهر لویو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد.

دو موضوع روی میز اقداماتی است که باید برای افزایش کارایی کریدور غلات و حل و فصل جنگ از طریق ابزارهای دیپلماتیک انجام شود.

در این دیدار بین رهبران دو کشور، روابط ترکیه و اوکراین در سطح مشارکت راهبردی در همه ابعاد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در این نشست فعالیت های سازوکار ایجاد شده برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در جریان سفر اردوغان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در اوکراین حضور خواهد داشت. در همین راستا قرار است نشست سه جانبه با حضور اردوغان، زلنسکی و گوترش برگزار شود.

از جمله موضوعاتی که قرار است در این نشست مورد بحث قرار گیرد، میانجیگری ترکیه در تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین است.

بازگشت دو فروند هواپیمای A440M نیروی هوایی ترکیه که قبل از جنگ در اوکراین بودند و در آنجا باقی مانده بودند به ترکیه از جمله موضوعاتی است که روی میز قرار دارد.

رئیس جمهور اردوغان آخرین بار در ۳ فوریه ۲۰۲۲ یعنی ۱۷ روز قبل از شروع جنگ روسیه و اوکراین از اوکراین بازدید کرد.

حریم هوایی اوکراین به دلیل جنگ بسته است… بنابراین، رئیس جمهور و همراهانش از طریق راه های جایگزین به شهر لویو خواهند رسید.
منبع: آژانس خبری بین‌المللی کوکچه

دکمه بازگشت به بالا