افغانستانجهان

گوترش: مسلمانان در جهان با تبعیض فزاینده روبه‌رو هستند

در آستانه روز بین‌المللی مبارزه با اسلام‌‌هراسی، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار مبارزه علیه این پدیده شده و افزوده است که مسلمانان با تبعیض فزاینده روبه‌رو هستند.

انتونیو گوترش، در بیانیه روز بین‌المللی مبارزه با اسلام‌هراسی (۱۵ مارچ) گفته است: «ما توجه خود را متمرکز کرده و خواهان اقدام هستیم تا زهر نفرت بر ضد مسلمانان را پایان بخشیم.»

وی علاوه کرده است که حدود دو میلیارد مسلمان که در جوامع خویش انسانیت را بازتاب می‌دهند، به کرات فقط به دلیل دین‌شان با تبعیض و تعصب مواجه می‌شوند.

او افزوده است که فراتر از تعصبات ساختاری و سازمانی و بدنام‌سازی جوامع اسلامی، مسلمانان از حمله‌های فردی، سخنان نفرت‌آمیز و مقصر شدن ناحق رنج می‌برند.

گوترش اضافه کرده است: «برای بیش از هزار سال است که پیام صلح، شفقت و رحمت اسلام مردم را در سراسر جهان الهام بخشیده است.»

به گفته او، بدترین تاثیرات این تعصب افزایش سه‌برابری تبعیض علیه زنان مسلمان است که به دلیل جنسیت، نژاد و دین‌شان صورت می‌گیرد.

گفتنی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال گذشته قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که براساس آن ۱۵ مارچ به‌مثابه روز بین‌المللی مبارزه با اسلام‌هراسی شناخته شده است.

این سند تاکید دارد که «تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌بار» به هیچ‌ گروه دینی، ملیتی، مدنی یا قومی ربط نداشته و نباید ربط داده شود.

این قطع‌نامه برای ترویج فرهنگ تحمل و صلح براساس حقوق بشری و تنوع دینی، خواستار گفتمان جهانی شده است.

 

دکمه بازگشت به بالا