افغانستانجهانحقوق بشرزندگی

وزیر: پاکستان پناهجویان افغان را که مدارک قانونی دارند اخراج نخواهد کرد

سرفراز بوگتی، وزیر داخله موقت پاکستان، ادعای بدرفتاری نیروهای امنیتی پاکستان با مهاجران افغان را رد کرد. او اطمینان داد که پناهجویان دارای کارت مهاجرت از پاکستان اخراج نخواهند شد و در نشستی در سنای پاکستان در 13 نوامبر به این موضوع پرداخت.

بوگتی فاش کرد که حدود 300000 مهاجر غیرقانونی افغان داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشته اند که تنها 8000 نفر از آنها توسط اسلام آباد اخراج شده است.

احزاب سیاسی پاکستان در سنا نیز از دولت خواسته اند تا اخراج مهاجران افغان را متوقف کند.

با این حال، یان اچکزی، سرپرست وزارت اطلاعات بلوچستان، اظهار داشت که به محض تکمیل اخراج مهاجران غیرقانونی، اسلام آباد روند بازگشت “پناهندگان ثبت نام شده” را به کشورهای خود آغاز خواهد کرد و نگرانی مهاجران افغان را افزایش می دهد.

در همین حال، با وجود درخواست‌های سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری که از پاکستان خواسته‌اند تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند و اخراج اجباری مهاجران را متوقف کند، دولت موقت پاکستان به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده و موضع خود را در این مورد حفظ کرده است.

از سوی دیگر، گروه بین المللی بحران (ICG) در مورد اخراج اجباری مهاجران افغان به پاکستان هشدار داده و نگرانی شدید خود را از احتمال وقوع یک فاجعه انسانی ابراز کرده است. در گزارش اخیر، ICG تأکید کرد که این سیاست می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد و بر پاکستان و کل منطقه تأثیر بگذارد.

به گفته گروه بین المللی بحران (ICG)، اخراج اجباری پناهجویان افغان توسط پاکستان خطر تشدید نگرانی های امنیتی را برای هر دو کشور به همراه دارد.

در حالی که طالبان برای مقابله با هجوم افغان‌های بازگشته که به دنبال امرار معاش برای حمایت از خانواده‌هایشان هستند، تلاش می‌کند، این نگرانی واقعی وجود دارد که برخی ممکن است به فعالیت‌های جنایتکارانه متوسل شوند یا حتی به گروه‌های مخالف مسلح علیه حکومت طالبان بپیوندند.

در یک چرخش غیرمنتظره، ICG مزیت بالقوه تحریک طالبان پاکستان (TTP) را در میان این آشفتگی برجسته کرد. عودت‌کنندگانی که با پاکستان آشنایی دارند، ممکن است تحت تأثیر حملاتی علیه دولتی قرار بگیرند که زندگی آنها را مختل کرده و به طور بالقوه موقعیت تحریک طالبان پاکستان را در منطقه تقویت می‌کند.

به طور قابل توجهی، پاکستان پس از پایان مهلت خروج داوطلبانه در 1 نوامبر، عملیات جمع آوری سراسری را آغاز کرد. در حالی که طالبان اخراج پناهجویان را یک تاکتیک فشاری می داند که توسط پاکستان به کار گرفته شده است، اما رد می کند که چنین اقداماتی خطراتی برای ثبات منطقه ای ایجاد کند.

دکمه بازگشت به بالا